Web usability - IT HEROES
Do przeczytania w: 2 minut

Web usability dotyczy funkcjonalności strony internetowej. Musi ona spełnić konkretne standardy, aby była intuicyjna i użyteczna dla odbiorcy. Ma to wpływ na jego ocenę oraz postrzeganie nie tylko samej witryny, ale również firmy, do której należy. Projektując użyteczną stronę www, koncentrujemy się na właściwym profilu odbiorcy. W zależności od generacji użytkowników, czegoś innego oczekuje się od strony.

Czynniki, które wpływają na jakość użytkowania strony

Przede wszystkim użyteczność strony www uwzględnia czas, w jakim użytkownik jest w stanie się jej nauczyć i opanować wszelkie czynności w jej obrębie. Autorytet w branży Jacob Nielsen nazwał ten czynnik nauczalnością. Ponadto jest to związane z ilością popełnianych błędów podczas poruszania się po stronie i z zapamiętaniem jej obsługi. Jacob Nielsen zwrócił też uwagę na poziom satysfakcji odbiorcy, jaką odczuwa on w trakcie pobytu na stronie www.

Wszystkie te czynniki decydują o poziomie użyteczności strony. Im krótszy jest czas nauki strony, mniejsza ilość popełnionych błędów przez użytkownika i wyższy poziom jego satysfakcji, tym witryna jest bardziej użyteczna.

Instrukcja obsługi strony. Jak ułatwić użytkownikowi poruszanie się po witrynie?

Wchodząc po raz pierwszy na stronę internetową, powinniśmy intuicyjnie zacząć się po niej poruszać. Ma to bezpośredni związek z jej strukturą i nawigacją. Na pewno użytkownikowi pomoże w tym przejrzyste i łatwe menu znajdujące się w widocznym miejscu, z dobrze opisanymi podstronami. Pierwszy rzut oka na stronę przy przejrzystym układzie umożliwi łatwe zlokalizowanie interesujących użytkownika elementów. Obecnie najlepiej sprawdzają się proste strony www, z wyróżnionymi najważniejszymi elementami.

Nie bez znaczenia jest stylistyka strony. Poruszanie się po niej zdecydowanie ułatwia prosty i minimalistyczny design. Dobrze sprawdzają się gradienty, stonowana kolorystyka i kontrasty, interaktywne scrollowanie i kolaże. Trzeba również pamiętać o pozostawieniu miejsca na reklamę, która nie będzie zasłaniała treści i tym samym utrudniała jej odczytu.

Czy Twoja strona internetowa jest użyteczna?

Web usabilty podlega badaniom. Pierwsze analizy przeprowadza się już na etapie projektowania, a kolejne przy każdej wprowadzanej zmianie, a także regularnie profilaktycznie ze względu na wciąż pojawiające się nowe trendy. Wyróżnić możemy badania przeprowadzane przez ekspertów, bazujące na audycie benchmarkingowym i ocenie heurystycznej. Możliwe jest również przeprowadzenie badania web usability na użytkowniku z aktywnym udziałem moderatora. Uwzględnia się przy tym ruch myszki na stronie i badanie eyetrackingowe.

Użyteczna strona internetowa jest przyjazna zarówno odbiorcy, jak też wyszukiwarce. Jest to jeden z czynników wpływających jednocześnie na pozycję w rankingach Google i zadowolenie użytkownika. To przekłada się więc na większą konwersję, zainteresowanie odbiorców i ich zaufanie, a w konsekwencji na realizację zamierzonych celów – wzrost sprzedaży czy popularności.