Waskie czy szerokie targetowanie reklamy - IT HEROES
Do przeczytania w: 4 minut

Precyzyjne targetowanie reklam na Facebooku sprzyja dokładności działania i większej skuteczności. Możemy jednak targetować wąsko i szeroko, a więc do wyboru mamy dwie strategie dotyczące potencjalnego zasięgu. Naszym celem jest oczywiście dotarcie do jak największej ilości odbiorców, ale prawdziwym sukcesem będzie dotarcie do tych naprawdę zainteresowanych.

Waskie czy szerokie targetowanie reklamy - IT HEROES

Wąsko, szeroko…o co chodzi w potencjalnym zasięgu?

Targetowanie, czyli selekcja konsumentów pozwalająca na określenie grupy docelowej reklamy. Zatem jest to proces umożliwiający nam stworzenie jak najskuteczniejszej reklamy. Jeżeli targetujemy szeroko, to liczba odbiorców jest zdecydowanie większa, ale mniej skonkretyzowana. Wybierając w targetowaniu osoby zainteresowane modą, zapewne w naszej grupie docelowej znajdą się miliony Polaków. W przypadku kiedy ograniczymy się do konkretnego obszaru mody, np. moda biznesowa, to grono naszych odbiorców wyraźnie się zawęża, ale…są to ludzie o większym potencjale zainteresowania się naszą ofertą.

Szerokie targetowanie (tylko) przy dużych kampaniach

Przy szerokim targetowaniu istnieje ryzyko wyświetlania się reklam odbiorcom nienależącym do naszej grupy docelowej. Facebook kieruje je do osób z tej grupy, z której internauci w nie klikają. Może się więc okazać, że nasza moda biznesowa przy szerokim targetowaniu na osoby zainteresowane po prostu modą będzie wyświetlała się młodzieży, którym outfit biznesowy nie jest bliski. Szerokie targetowanie może więc wiązać się z dotarciem do przypadkowych odbiorców.

Jednak jest to opcja wymagająca mniejszych nakładów finansowych. Mamy też lepsze możliwości wykorzystania segmentacji. Facebook to inteligentny „robot”, który doskonale wie, kto klika w infografiki, a kto w video. Szerokie targetowanie okazuje się dobrym wyborem przy dużych kampaniach. Wymagają one budowy góry lejka sprzedażowego, do którego „wpadają” kolejne osoby. Aby tak było, musimy poszerzyć nasz obszar działania.

Wąskie targetowanie, czyli działamy z większą precyzją

W wąskim targetowaniu chodzi o ograniczenie naszego pola działania. Istnieje jednak ryzyko, że Facebook nie będzie miał przez to dobrych warunków do optymalizacji, co ograniczy jego działania i skuteczność. Jednocześnie dzięki temu mamy szansę trafić do właściwej grupy docelowej, do potencjalnych klientów zainteresowanych konkretnie naszą ofertą. To jednak wymaga bardzo szczegółowych danych i statystyk związanych z naszą grupą docelową, jej preferencjami i nawykami.

Im węższe targetowanie, tym mniej przypadkowych odbiorców. Jest to związane z większą precyzją i tym samym skutecznością, jeżeli mamy do czynienia z kampanią skierowaną np. do nietypowej grupy odbiorców.

O tym, jak szerokie będzie targetowanie, decydujesz Ty sam samemu. Możesz zawężać reklamy, jeżeli wiesz, że warto jest zapłacić więcej za bardziej sprecyzowaną grupę docelową, co przełoży się na lepsze efekty. Facebook również może przejąć inicjatywę, szczególnie przy dużych kampaniach. Pamiętaj, że zawsze możesz wprowadzać zmiany i modyfikacje, obserwując efekty wdrożonych kampanii.

Sezonowe słowa kluczowe. Co jest TERAZ na czasie?

Mają ogromny potencjał, jednak w bardzo dużym stopniu jeszcze niewykorzystany. Sezonowe słowa kluczowe to takie, które w wyszukiwarce wpisywane są tylko w konkretnym czasie w ciągu roku lub w niektórych miesiącach ich popularność jest wyraźnie większa. To właśnie wtedy dobrze jest uruchomić sezonową kampanię marketingową, uwzględniając frazy na czasie.

Sezonowe slowa kluczowe. Co jest TERAZ na czasie - IT HEROES

Moda przemija, czyli marketing sezonowy

Nic nie trwa wiecznie, ale też musimy być świadomi powrotów trendów, co jest charakterystyczne zarówno dla mody, aranżacji wnętrz i…Internetu. Rok możemy podzielić na kilka (lub kilkanaście) okresów, kiedy wzrasta zainteresowanie konkretnymi tematami i do koszyków klienci wrzucają wybrane produkty z większą częstotliwością. Wzmożony ruch w sieci występuje w okresie Świąt Bożego Narodzenia, Dnia Dziecka czy Black Friday.

Ponadto sezonowość zakupów warunkują pory roku. W okresie przedwakacyjnym kupujemy więcej kostiumów kąpielowych, wycieczek zagranicznych czy kosmetyków do opalania, niż ma to miejsce zimą i jesienią. Jednocześnie przed białą porą roku wzrasta zainteresowanie nartami, snowboardem i sankami. Znając te trendy, możemy do nich dostosować nasze kampanie promocyjne i marketingowe, bazując na odpowiednich sezonowych słowach kluczowych. 

Jak tworzyć sezonowe słowa kluczowe?

Wyróżnić możemy kilka rodzajów fraz sezonowych. Pierwszy z nich to słowa kluczowe związane z konkretnym wydarzeniem. Zazwyczaj dotyczą one jednorazowych przedsięwzięć, np. „Festiwalu muzyki dziecięcej w Koszalinie”. W tym przypadku najlepsze efekty osiągnie zapewne sam organizator imprezy, ponieważ Google faworyzuje oficjalne strony. Trzeba się też liczyć z dużą konkurencją.

Frazy kluczowe możemy uzupełnić ponadto o daty, najczęściej jest to po prostu rok. To sezonowe frazy charakterystyczne dla branży modowej, z obszaru designu i aranżacji wnętrz. Powstaną takie frazy, jak „modne płaszcze na jesień 2021” czy też „trendy w aranżacji wnętrz 2021”. Ponadto daty warto stosować przy aktualnych informacjach np. z branży kosmetycznej czy medycznej. Dzięki temu rozpowszechniamy informacje dotyczące bieżących trendów, osiągnięć, odkryć i badań.

Najpopularniejsze sezonowe frazy kluczowe dotyczą wydarzeń cyklicznych, które powtarzają się co roku o tej samej porze. Będzie to „prezent na Dzień Dziecka” czy „prezent dla Niej na Walentynki”. Ponadto uwzględniamy tutaj produkty charakterystyczne dla danej pory roku, a więc np. „zimowa kurtka na narty” oraz „krem z filtrem na lato”.

Największą zaletą sezonowych kampanii jest dotarcie do klientów w momencie, kiedy są oni najbardziej zainteresowani konkretną ofertą. Reklama pozycjonowana na dane słowo kluczowe jest często bodźcem zachęcającym do działania tu i teraz. Trzeba jednak pamiętać, że takich kampanii nie uruchamiamy ze zbyt dużym wyprzedzeniem, a trafiamy w najgorętszy sezon.