jakpisac 1 - IT HEROES
Do przeczytania w: 15 minut

Zanim odpowiemy sobie na zadane pytanie, zacznijmy od złotej zasady – teksty piszemy dla użytkownika, to przede wszystkim dla niego treść ma być atrakcyjna, a nie dla robota wyszukiwarki

W tekście poruszę kilka zagadnień, które są ściśle związane z tematyką SEO:

Wybór słów kluczowych dla artykułu.

Zanim zaczniemy pisać artykuł, najpierw określamy jego tematykę i poruszaną w nim problematykę. To moment, kiedy powinniśmy się zastanowić, czym może kierować się potencjalny odbiorca, który może trafić na nasz artykuł. Postawione pytanie może nam wskazać pierwsze słowa kluczowe, które potencjalny odbiorca może wpisać w wyszukiwarkę. 

Dzięki takiemu planowaniu możemy już na tym etapie przygotować sobie wstępną listę fraz, które wykorzystamy w tekście. Zanim przejdziemy do weryfikacji głównych słów kluczowych i szukaniu dodatkowych fraz long-tailowych, najpierw wyjaśnijmy sobie, czym właściwie są słowa kluczowe.

Wyrażenia, jakie wpisują użytkownicy, bywają bardzo różne. W branży określamy je mianem „słów kluczowych” bądź „fraz”. W podstawowej formie możemy je podzielić na frazy typu short-tail (krótki ogon) jak i long-tail (długi ogon):

Short-tail – krótkie, ogólne słowa kluczowe, np. „opony”, „okna” czy „kosmetyki”.

Long-tail – rozbudowane pytania użytkowników, np. „Telewizor 55 cali Samsung QE55 QLED cena”.

W zależności od potrzeby użytkownika i jego intencji oraz znajomości danego tematu/produktu słowa kluczowe wpisywane w wyszukiwarkę mogą się zmieniać.

Szukając jakiegoś produktu (np. słuchawek), nie mając preferencji odnośnie firmy i modelu, najpierw znajdziemy informacje dotyczące trendów rynkowych. Poszukiwania takie mogą się zacząć od ogólnych wyrażeń, jak właśnie „słuchawki” czy „słuchawki bezprzewodowe”, a dopiero w trakcie pozyskiwania konkretnych informacji hasła mogą zmienić się na „bezprzewodowe słuchawki Logitech G935 cena”, czyli lepiej sprecyzowane i zawierające bardziej szczegółowe dane.

Jak pokazuje powyższy przykład, ogólne słowo kluczowe w znaczącym stopniu pozwoliło mi znaleźć informacje, które wpłynęły na decyzję, jaki produkt chcę kupić. Intencja zakupowa kompletnie zmieniła sposób, w jaki wpisywałem frazę do wyszukiwarki.

Wiele ogólnych słów kluczowych ma bardzo dużą liczbę wyszukiwań w skali miesiąca. Oznacza to, że są bardzo często wpisywane w wyszukiwarkę, jednak nie wiemy, jaką intencją kieruje się użytkownik, który je wpisuje. Z kolei dłuższe, bardziej sprecyzowane hasła pozwalają nam na odpowiednie modelowanie sklepu, aby właśnie po ich wpisaniu pojawiła się konkretnie wskazana przez Ciebie strona.

To przykład ukazujący różnice w zapytaniach, a także wskazujący na intencje osoby szukającej. Rozpoczęliśmy od ogólnego słowa i nie mieliśmy sprecyzowanych preferencji, co chcemy uzyskać. Chcieliśmy tylko zobaczyć, co jest dostępne na rynku. Stopniowo rozszerzaliśmy nasze zapytanie, tym samym bardziej precyzując, co nas interesuje. Ostatecznie  dotarliśmy do momentu decyzji zakupowej. Skonkretyzowaliśmy sprzt, który chcielibyśmy kupić.

Jak ocenić intencje użytkownika?

Najłatwiej przy wyborze słów kluczowych bazować na cyklu AIDA (Attention Interest Desire Action).

Attention Interest Desire Action
Uwaga Zainteresowanie Pożądanie Działanie
Cel Przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta Zainteresowanie konkretnym produktem, zbiorem produktów Budowanie intencji zakupowej Decyzja o zakupie
Słowa kluczowe Słuchawki Słuchawki bezprzewodowe Słuchawki bezprzewodowe Apple słuchawki bezprzewodowe AirPods Apple cena

Oczywiście może zdarzyć się tak, że nasz potencjalny klient już doskonale wie, czego szuka. Pomijatym samym pierwsze kroki, odpowiednio precyzując frazę w wyszukiwarce. Przy wyborze słów kluczowych zwróć uwagę na to, co może kierować użytkownikiem w momencie ich wpisywania!

Analiza dodatkowych słów kluczowych.

W sieci znajdziesz wiele narzędzi i rozszerzeń (wtyczek) do przeglądarek, które skutecznie pomogą Ci w doborze odpowiednich słów. Pokażę Ci kilka darmowych i płatnych możliwości oraz przedstawię, jak je właściwie wykorzystać. Odpowiedni dobór fraz i ich weryfikacja to w mojej opinii najczęściej bagatelizowane i pomijane kwestie podczas promocji, a to powinno stanowić jej FUNDAMENT

Google Ads

Pierwszym z narzędzi, na które warto zwrócić uwagę, jest platforma Google Ads. Poza funkcją reklamową pomaga w odpowiednim dobrze słów bądź grupy słów kluczowych, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników. Możesz w niej bazować na swojej liście fraz i rozszerzyć ją o statystyki wyszukiwań, a także pozwolić robotowi Google przeskanować swoją stronę. Zgromadzone przez roboty dane pozwalają stworzyć platformie gotową listę sugerowanych słów kluczowych. 

Aby skorzystać z tego narzędzia, musisz mieć własne konto Gmail, które będzie Twoim centrum zarządzania usługami Google (takimi jak Google Ads, Google Analytics czy Google Search Console).

Jeżeli masz już konto Gmail, przejdź na stronę https://ads.google.com/ i naciśnij „Rozpocznij teraz”.

W następnym oknie zostaniesz poproszony o stworzenie nowej kampanii, ten etap możesz pominąć, ponieważ interesują nas na razie tylko sugestie słów, a nie kampania płatna w Google.

Przejdź w zakładkę Narzędzia – Planer słów kluczowych. Powinieneś zobaczyć poniższy panel:

Na tym etapie możesz przejść do opcji Poznaj nowe słowa kluczowe albo jeśli chcesz zweryfikować swoją listę, wybierasz Poznaj liczbę wyszukiwani i prognozy.

Po wybraniu funkcji Poznaj nowe słowa kluczowe Google zapyta, na jakiej podstawie ma zasugerować Ci słowa kluczowe. Możesz wykorzystać istniejącą już stronę internetową albo podać własne słowa jako wytyczne.

Po wpisaniu kilku interesujących Cię fraz naciśnij „Zobacz wyniki”. W odpowiedzi Google dostarczy Ci informacji, ile osób miesięcznie wpisuje dane hasło w wyszukiwarkę oraz zasugeruje podobne słowa, które mogą Cię zainteresować.

Całą listę słów możesz wyeksportować do Excela.

Answer The Public

Drugim wartym uwagi narzędziem jest https://answerthepublic.com/ 

To narzędzie pozwala rozszerzyć ogólne słowa kluczowe (z short-taila), wskazując, o co dodatkowo mogą pytać użytkownicy wpisujący dane słowo kluczowe.

Po przejściu na stronę answerthepublic zmień język na polski oraz zakres wyszukiwań na Polskę i wprowadź najlepiej od jednego do maksymalnie dwóch słów kluczowych, które Cię interesują. Narzędzie przeanalizuje Twoje zapytanie i wygeneruje wyniki w postaci powiązanych słów uporządkowanych w formie diagramu:

Jak możesz zobaczyć na obrazku, program rozszerzył moje słowa na zasadzie dodania pytań „co?”, „kto?”, „gdzie?”, „jak?”, „dlaczego?” itd. Takie narzędzie na pewno pomoże podczas tworzenia list słów i wskaże, co może interesować naszych potencjalnych klientów.

Takie pytania również można zastosować bezpośrednio, np. wykorzystać na blogu. Wtedy wpis optymalizujemy z uwzględnieniem konkretnych pytań, udzielając w artykule wyczerpujących odpowiedzi.

Co może Ci pomóc w odpowiedniej selekcji słów kluczowych?

Poniżej prezentuję kilka aplikacji, które ułatwiają weryfikację słów kluczowych i ostatecznie ich selekcję.

Wtyczki do Google Chrome

Jest kilka rozszerzeń do przeglądarki Google Chrome, które pomogą Ci zweryfikować i skompletować dodatkowe słowa kluczowe. Są one w swojej bazowej wersji bezpłatne i możesz z nich korzystać bez ograniczeń.

Pierwszą z nich jest Keywords Everywhere, którą możesz zainstalować w Chrome Web Store albo bezpośrednio, wpisując: https://keywordseverywhere.com/

Zainstalowanie tego rozszerzenia powoduje, że po wpisaniu dowolnego słowa kluczowego w wyszukiwarce pojawią się nowe okienka. Znajdować się one będą po prawej stronie wyszukiwarki:

W pierwszych dwóch oknach możesz nacisnąć przycisk Find long-tail keywords for…, który przeniesie Cię do nowej karty, gdzie system wskaże powiązane słowa kluczowe z długiego ogona do frazy wpisanej w wyszukiwarkę:

W drugim natomiast masz wykres bazowany na Google Trends (w którym sprawdzić możesz trendy wyszukiwań dla konkretnego hasła kluczowego). Warto analizować swoje słowa kluczowe, aby znać ich „sezonowość”, co w późniejszym czasie może okazać się dla Ciebie ważną wskazówką, kiedy zwiększyć np. budżet na kampanie reklamowe w Google Ads.

W kolejnych oknach (w wyszukiwarce) Keywords Everywhere przedstawia powiązane słowa kluczowe dotyczące tego, czego dodatkowo szukali użytkownicy.

Ponadto widzimy kilka słów kluczowych z długiego ogona dla danego zapytania (bez konieczności przechodzenia do strony Keywords Everywhere):

Kolejnym pomocnym rozszerzeniem jest zdecydowanie SurferSEO, które znajdziesz pod adresem: https://surferseo.com/

Po zainstalowaniu i wyszukaniu konkretnego hasła w wyszukiwarce, wtyczka pokaże Ci propozycje dodatkowych fraz pasujących do Twojego zapytania. Oto przykład dla hasła: „pozycjonowanie”:

Jak możesz zauważyć, wtyczka podpowiada kolejne hasła wraz ze stopniem dopasowania i miesięczną ilością wyszukiwań dla wybranego słowa. Ponadto w kolejnych opcjach wtyczki możemy zobaczyć kilka dodatkowych parametrów:

Są to korelacje słowa kluczowego dla poszczególnych stron, które znajdują się w Top10 w wyszukiwarce pod daną frazą. Podzielone są one na Traffic, Words i Keywords.

Możesz z tego poziomu sprawdzić szacunkowy ruch na danej stronie (całościowy bazujący na ogólnej widoczności serwisu). Po przełączeniu na Words możesz zobaczyć, ile słów znajduje się na widocznej w wyszukiwarce podstronie, do której prowadzi Google dla danego serwisu internetowego. Natomiast Keywords pokaże Ci, ile dokładnie razy wyszukiwane przez Ciebie słowo kluczowe zostało użyte na podstronie w danym serwisie.

Dzięki tej wtyczce możesz analizować nasycenie słowa kluczowego u konkurencji, która znajduje się w Top10 pod konkretną frazą, co może ułatwić planowanie Twojej optymalizacji i content marketingu.

Semstorm

Kolejnym płatnym narzędziem, które między innymi możesz wykorzystać do sprawdzania słów kluczowych, jest Semstorm, który znajdziesz pod adresem: https://semstorm.com.

Po zalogowaniu się do aplikacji i przejściu do Słów Kluczowych pojawia się następujący panel:

Źródło: app.semstorm.com

Jak możesz zauważyć, Semstorm najpierw prosi o sprecyzowanie celu i efektu, jaki chcesz uzyskać. Możesz wybrać następujące opcje:

  • SEO – „Wybieraj najlepsze słowa kluczowe dla swoich działań SEO. W prosty sposób zwiększ naturalną widoczność Twojej witryny. Pobierz podpowiedzi z Googla i Binga”.
  • Suggester – „Wygeneruj kilkaset najlepszych słów kluczowych jednym prostym narzędziem. Rozszerz swoje kampanie PPC o słowa z największym potencjałem i najniższym CPC”.
  • Generator tematów – „Odkryj pytania i problemy, z którymi internauci zwracają się do wyszukiwarek. Znajdź najlepsze tematy na swoje artykuły i przenieś content marketing na zupełnie nowy poziom”.
  • Obrazki – „Wiesz, jak użytkownicy szukają w serwisach związanych z grafikami? Sprawdź i użyj podpowiedzi do konstruowania nazw plików lub ich atrybutów alt”.
  • E-commerce – „Zdobądź sugestie związane z produktami i e-commerce z największych platform sprzedażowych. Sprawdź, czego poszukują kupujący i jakie produkty aktualnie są na topie”.
  • Film – „Znajdź słowa, których internauci używają w poszukiwaniu materiałów video. Wykorzystaj moc opisów i tytułów, aby trafić do odpowiednich odbiorców”.
  • Powiązane słowa kluczowe – „Uzyskaj listę powiązanych słów kluczowych. Możesz je następnie wykorzystać w kampaniach AdWords, działaniach SEO i w content marketingu”.
  • Statystyki słów kluczowych – „Sprawdź statystyki słów kluczowych. Podaj nam listę 500 słów, a zwrócimy Ci informacje o liczbie wyszukiwań, trendach, CPC i konkurencyjności”.
  • Hashtagi – „Znajdź najpopularniejsze hashtagi związane z danym słowem”.
  • Apps – „Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, co wpisują użytkownicy w poszukiwaniu aplikacji mobilnych, to narzędzie jest dla Ciebie!”.
  • Tryb zaawansowany – „Zaawansowane narzędzie – pozwala na pełne dostosowanie sugestii do własnych potrzeb”.

Źródło: semstorm.com

Opcji, jakie znajdziemy w Semstorm, jest dużo, co skutkuje dużą oszczędnością czasu przy analizie słów kluczowych.

Jakich informacji dostarcza aplikacja? Dla przykładu wybiorę zakładkę SEO (w słowach kluczowych). Wyniki dla słowa kluczowego (podobnie, jak wcześniej) „pozycjonowanie” są następujące:

Od razu możesz przeanalizować kilka słów kluczowych oraz sprawdzić ich stawki CPC (cost per click), czyli koszt za kliknięcie w reklamę w Google Ads.


Pisanie tekstów pod artykuły, kategorie w sklepie oraz podstrony tematyczne

Każda strona/podstrona ma inne przeznaczenie i cel. To powoduje, że będą się na nich pojawiały inne teksty, pisane w sposób przystosowany do charakteru konkretnej strony www.  nich teksty. Wyróżnić możemy m.in. 3 podstawowe podstrony w serwisie internetowym:

  1. Kategoria w sklepie internetowym – są to strony (pośrednie) dla sklepu. Stosuje się je, aby ułatwić użytkownikowi oraz robotowi dotarcie do konkretnej listy przedmiotów o takim samym przeznaczeniu. Opisując daną kategorie, koncentrujemy się przede wszystkim na przekazaniu potencjalnemu użytkownikowi zestawu wspólnych cech przedmiotów, które znajdują się w danej kategorii. Najlepiej również wskazać dodatkowe elementy, które mogą wpłynąć na decyzję zakupową potencjalnego klienta (wyróżniki dla wszystkich produktów np. dla kategorii e-sklepu meblowego w kategorii „Krzesła” będzie to: „Wszystkie nasze krzesła wykonane są z bardzo wysokiej jakości drewna).
  1. Podstrony tematyczne – mają na celu swoją treścią przekazać konkretną wartość lub informację (np.: „Oferta”, „O nas” czy też „Kontakt”). Na takich podstronach staramy się potencjalnemu użytkownikowi umożliwić dostęp do konkretnych informacji. Dla podstrony „Oferta” będzie to zakres działania i kompetencje danej firmy. W przypadku podstrony „Kontakt” chcemy, aby potencjalny klient chciał z nami nawiązać kontakt.  Na takich stronach bardzo często możemy dać małą „zajawkę” kolejnych podstron (do których dalej możemy kierować użytkownika). Przykładowo przy stronie ofertowej możemy przedstawić kilka najważniejszych cech konkretnej usługi i umieścić odnośnik w postaci „czytaj więcej”, aby użytkownika zainteresować i zachęcić do zapoznania się z konkretną, bardziej szczegółową ofertą. 
  1. Blog / Artykuły – odpowiadają za budowanie zaufania i kreowanie wizerunku eksperta  konkretnej firmy. Dzięki nim możemy pozyskać potencjalnych użytkowników zainteresowanych daną tematyką. Artykuły koncentrują się na danej problematyce i szczegółowo ją wyjaśniają.  Zazwyczaj skupiają się na 1 konkretnym problemie, bądź grupie problemów, które jednocześnie go identyfikują, wyjaśniają, tłumaczą procesy  powstania problemu i kończą się podsumowaniem. Pisząc artykuł, targetujemy się na konkretne zagadnienie, maksymalnie starając się go opisać. 

Jak się umieszcza linki w tekście dla każdej z w/w rodzaju podstron?

Dla kategorii sklepowych w tekście wskazujemy dalsze subkategorie niższego poziomu. Przykładowo, pisząc opis dla kategorii „Krzesła” dla sklepu meblowego w tekście możemy umieścić dodatkowe słowa kluczowe jak np.: „designerskie krzesła”, „krzesła barowe”, „eleganckie krzesła do biura” i wybrane słowa użyć jako kotwice, podlinkowując je do konkretnej subkategorii.

Dla podstron produktowych możemy dać wstęp (zajawkę) dla kolejnej podstrony, która jest np.: konkretną usługą i umieścić do niej odnośnik w formie przycisku.

Dla artykułów, szczególnie tych dłuższych, warto umieścić na początku tekstu menu nawigacyjne, porządkujące treść i ułatwiające znalezienie konkretnych informacji. Podlinkowujemy śródtytuły, kierujące do danego akapitu w danym wpisie. Pozwoli to użytkownikowi na łatwiejsze poruszanie się po tekście. 

Title i Description

Tytuł strony – meta title

Element prawie niewidoczny dla użytkownika, który znajduje się na stronie, a zarazem jeden z kluczowych elementów pozycjonowania. To ten parametr jest pierwszym elementem, jaki użytkownik przeczyta w wyszukiwarce, kiedy pojawi się tam Twoja strona.

Meta title jest nie tylko czynnikiem wpływającym na ranking wyszukiwania, ale również jest to pierwsza rzecz, która ma zachęcić potencjalnego użytkownika do wejścia na Twoją stronę internetową. Tworząc tytuł danej podstrony, zastanów się, jaka treść może zainteresować Twojego potencjalnego odbiorcę i nakłonić do wybrania właśnie Twojej strony.

Tytuł powinien odnosić się do tego, co klient znajdzie w sklepie po kliknięciu w niego, oraz zawierać słowo kluczowe, pod które optymalizujesz konkretną stronę (najlepiej, żeby słowo kluczowe znajdowało się na początku meta title). Dobrze skomponowany meta title ma znaczący wpływ na CTR (ang. click through rate – współczynnik klikalności do liczby wyświetleń).

Jak długi może być meta title?

Długość tekstu, jaki wyświetla Google, może się różnić w zależności od urządzenia, jakie w danym momencie wykorzystuje użytkownik. Ograniczeniem jest na szerokość paska meta title określane w pikselach, a nie w liczbie znaków. Dlatego nie możemy jednoznacznie stwierdzić, ile znaków możemy wykorzystać w meta title, ponieważ każdy z nich ma inną szerokość. Maksymalna długość meta title to 600 pikseli. Przekroczenie tego limitu spowoduje, że Google zakropkuje ostatni ciąg znaków, który przekroczył ww. limit. Nie zostanie wyświetlony cały tekst meta title, a tylko jego fragment. Jeżeli ostatnie słowo w przygotowanym przez Ciebie meta title zawiera kluczową informację bądź wezwanie do działania i przekroczy długość  zaledwie o 1 piksel, to Google zakropkuje całe słowo, a nie ostatni znak!

Jak to wygląda w praktyce?

Jak możesz zauważyć, tytuł nie został wyświetlony w całości, pojawiło się zakropkowanie. Jak więc przygotować odpowiedni tytuł, aby nie stracić kluczowych słów w nim zawartych? Jest kilka narzędzi, które pozwolą Ci zweryfikować meta title jeszcze przed publikacją na danej stronie. Z pomocą przychodzi darmowe narzędzie stworzone przez firmę Merkle Inc.

https://technicalseo.com/tools/google-serp-simulator/

Dzięki symulatorowi wyników wyszukiwania sprawdzisz, jak prezentować się będzie w Google tytuł dla różnych urządzeń i czy wyszukiwarka nie usunie istotnej jego części.

Abyś nie musiał korzystać z zewnętrznych narzędzi i przechodzić między zakładkami (między własnym sklepem, a np. ww. narzędziem), możesz wykorzystać wtyczkę Rank Math SEO, która na żywo pokaże Ci, jak będą wyglądały wyniki wyszukiwarki. Przy każdym elemencie strony po instalacji wtyczki znajdziesz dodatkowy panel, który pozwoli Ci na odpowiednie napisanie meta title.

Podczas tworzenia meta title masz pogląd, jak będzie się on prezentować dla danej kategorii czy produktu.

Podczas tworzenia tytułów zwróć uwagę na:

  • długość tytułu i obcinane końcówki,
  • obecność słowa kluczowego, pod które optymalizujesz daną stronę/podstronę,
  • umieszczenie call to action (np.: „zapoznaj się z naszą ofertą”, „przekonaj się sam”),
  • sposób pisania, aby zachęcić do odwiedzenia Twojej strony.

Opis strony – meta description

Opis strony znajduje się tylko w wynikach wyszukiwarki i nie jest prezentowany bezpośrednio na samej stronie internetowej. Wykorzystaj opis jako wskazówka i wyjaśnienie tego, co znajduje się w meta title danej strony.

Nie jest to czynnik rankingowy, ale zdecydowanie wpływa on na ocenę i reakcję użytkownika, którego możesz dzięki temu zachęcić do wejścia na swoją stronę.

CTA (call to action) odpowiednio wkomponowane w meta description oraz jego odpowiednia konstrukcja od strony marketingowej sprawią, że zyskasz większą szansę na potencjalnego klienta.

Opis, podobnie jak tytuł, jest ograniczony, jeżeli chodzi o miejsce. Warto jest stosować się do limitu ok. 156 znaków (jest to uśredniona wartość, która powinna pozwolić zachować w całości description).

Description możesz, jak tytuł, sprawdzić we wcześniej wspomnianych narzędziach. W Rank Math SEO znajdziesz go w tej samej sekcji, co meta title:

Czasem może się zdarzyć, że pomimo ustawienia przez Ciebie meta title i meta description, Google w wynikach wyszukiwarki pokaże inne informacje (jakie zebrał z danej podstrony), które uzna za ważniejsze dla potencjalnego użytkownika. Należy pamiętać, że znaczniki meta są wytyczną dla algorytmów, a nie obligatoryjnym parametrem. W znacznej większości (albo i w 100%) to jednak ustawione przez Ciebie tytuł i opis zobaczą użytkownicy w wyszukiwarce.

Duplikacja Title i nagłówka H1

Są sytuacje, że autor nie uzupełnia parametru Title ręcznie i strona dodaje go automatycznie wraz z nazwą tworzonej zakładki (postu). Mamy wtedy do czynienia (uzależnione jest to od samej budowy serwisu) z duplikacją Meta Title i pierwszym nagłówkiem podstrony (zazwyczaj H1). Nie jest to błędem w SEO, ale z pewnością nie wykorzystujemy tym samym całego potencjału naszej publikacji i jej zasięgów. Oto przykład:

Jesteś właścicielem portalu randkowego w Poznaniu i piszesz artykuł „Jakie błędy popełniają błędy na pierwszej randce”. Nie uzupełniając Meta Title, nasza podstrona artykułu będzie w wyszukiwarce zaczynała się od w/w tytułu, tak samo jak i od tego zacznie się nasza podstrona.

Zupełnie inaczej i o wiele łatwiej można zwrócić uwagę potencjalnego użytkownika ustawiając tytuł: „Masz problem z randkami? Sprawdź naszą listę 10 podstawowych błędów jakie możesz popełnić!”

Dzięki temu tytuł jest ciekawszy, bardziej zachęcający oraz zawiera nowe słowa kluczowe, które Google może zaindeksować i przypisać do danej publikacji (zwiększyć zasięgi w wyszukiwarce). Pisząc Title, zawsze należy pamiętać o tym, aby zawartość, do której prowadzi odpowiadała jego treści.

Śródtytuły

Pisząc teksty (szczególnie te długie), podziel publikację na kilka akapitów. Informacje zawarte w mniejszych akapitach znaczniej łatwiej przyswoić i zapamiętać. Każdy akapit powinien zaczynać się od śródtytułu, który wskazuje na konkretny problem, jakiego dotyczy poniższy akapit. Śródtytuły wyróżniamy w tekście jako nagłówek H2 bądź H3. Dzięki temu są lepiej wyróżnione i działają na podobnej zasadzie, jak całościowy Title dla danej podstrony. Umieszczając słowa kluczowe w śródtytułach, również wskazujemy Google „wagę” danego słowa i informujemy, że poniższy tekst odpowiada na wskazaną przez nas frazę. Dzięki stosowaniu śródtytułów możemy zwiększyć ilość słów kluczowych, które są dla nas bardzo ważne. 

Nawigacja wewnątrz artykułu

Zanim omówimy nawigację wewnętrzną artykułu, zacznijmy od tego czym jest linkowanie wewnętrzne.

Wszystkie podstrony w serwisie internetowym muszą być ze sobą powiązane. Przyjazna użytkownikowi i intuicyjna nawigacja nie tylko wpływa na pozytywne emocje użytkownika podczas przeglądania strony, ale też wskazuje robotom wyszukiwarki strukturę korelacji między podstronami.

Linkowanie wewnętrzne odbywa się poprzez zastosowanie odnośników (linków), które prowadzą do konkretnej strony wewnątrz Twojego serwisu. Można je porównać do pewnego rodzaju drogowskazów.

W podstawowej formie linkowanie wewnętrzne odbywa się z pozycji menu. Jest to centrum nawigacyjne, które pozwoli użytkownikowi na swobodne poruszanie się pomiędzy poszczególnymi podstronami, kategoriami czy też produktami. Jakie dodatkowe nawigatory (linki) możesz jeszcze wykorzystać, aby wzmocnić linkowanie wewnętrzne?

Mogą to być breadcrumbs (okruszki), które występują najczęściej przy tytule danej podstrony. Odpowiadają one za wskazanie pełnej ścieżki prowadzącej do konkretnej podstrony.

Źródło: didierlab-wlkp.pl

Na grafice możesz zobaczyć okruszki, które znajdują się nad tytułem danej podstrony i pokazują kategorie nadrzędne dla danego zasobu. Użytkownik może w łatwy sposób przejść do kategorii nadrzędnych, klikając w tym wypadku na „lakiery hybrydowe”, które są odnośnikiem kierującym właśnie do tej kategorii.

Linkowanie nie odbywa się wyłącznie na poziomie menu czy breadcrumbs. Jest kilka możliwości, nawigowania użytkownika po swoim serwisie. Możesz wykorzystać panel boczny (side bar), który często występuje w podstronach kategorii sklepu czy też na blogu. Oto przykład takich linków w głównych kategoriach sklepu:

Tutaj linki wewnętrzne kierują do konkretnych produktów (najczęściej kupowanych). Natomiast przy wpisach blogowych wskazywane są najpopularniejsze z nich:

Możesz, a nawet powinieneś, dodatkowo rozbudowywać linkowanie na blogu (odniesienia umieszczane w tekście czy też tworzenie mini nawigacji wewnątrz artykułu, które pozwoli na swobodniejsze poruszanie się między konkretnymi akapitami).

Źródło: https://dzieciecyswiat.com.pl/blog/jezdziki-drewniane-kup-teraz-w-trosce-o-swoje-dziecko

Wyżej opisany sposób sprawdzi się też w opisach konkretnych kategorii w sklepie:

Źródło: https://www.brylaplus.pl/kategoria-produktu/krzesla/

Jak możesz zauważyć, jest dużo miejsc, gdzie można umieścić odnośniki prowadzące do kluczowych dla Ciebie podstron.

Linki poza nawigacją mają jeszcze jedno konkretne zadanie, a mianowicie przekazują część mocy (reputacji) danej podstrony/domeny do prowadzącego przez nie miejsca.

Nawigacja wewnątrz artykułu ułatwia poruszanie się po publikacji i wskazuje „większą wagę” robotom Google dla stworzonych przez Ciebie śródtytułów (które zawierają dodatkowe słowa kluczowe!).

Opisy zdjęć

Roboty nie potrafią interpretować tego, co znajduje się na zdjęciach. Nasze grafiki traktowane są jako elementy strony, ale bez żadnego opisu czy informacji, co zawierają. Dlatego ważne jest, aby podczas dodawania każdego zdjęcia zadbać o przekazanie takiej informacji algorytmom Google.

Z pomocą przychodzą nam teksty alternatywne – ALT. Możemy każde nasze zdjęcie, które umieszczamy na danej stronie, odpowiednio opisać. Podczas dodawania grafiki w WordPressie możemy dodać w polu „Tekst alternatywny” jego opis dla robotów.

Bardzo często zdarza się, że obrazek jest związany ze słowem kluczowym, pod które optymalizujemy daną podstronę. Jeśli w tym wypadku robot natrafi na konkretny element graficzny, który jest podpisany atrybutem ALT, zapisze taką informację, korzystając właśnie z tego opisu.

Geo-tagowanie obrazów i lokalne SEO

Do każdego zdjęcia możemy „wstrzyknąć” odpowiedni kod geolokalizacji pochodzenia obrazka. Dzięki takiemu zabiegowi łaczymy obrazek np.: z lokalizacją naszej firmy, co mocno przekłada się na lokalne SEO.

Aby dodać odpowiednie tagowanie geolokalizacji należy skorzystać ze strony: https://www.geoimgr.com. W aplikacji wybieramy zdjęcie, które chcemy rozszerzyć o GeoTag i wskazujemy jako źródło np.: wizytówkę naszej firmy, konkretny adres (lokalizację), gdzie jest siedziba bądź wybieramy tylko miasto, jeżeli chcemy je „podbić” w lokalnych wynikach wyszukiwarki (np.: pod słowa kluczowe, które zawierają miasto jak: Okna Poznań). Po wygenerowaniu i zapisaniu obrazka z rozszerzeniem GeoTagu publikujemy go na stronie.

Mam nadzieję, że dzięki wiedzy zawartej w poradniku spojrzysz w inny sposób na treści jakie zamieszczasz na stronie internetowej. Dbanie o słowa kluczowe, przejrzystość tekstu czy wewnętrzna nawigację w zdecydowanym stopniu uatrakcyjni Twoją publikację nie tylko dla robotów wyszukwiarki ale równeiż dla samego użytkownika!

Powodzenia i wielu linijek tekstu!