jakpisac 1 - IT HEROES
Do przeczytania w: 15 minut

12 1 - IT HEROES

Zanim odpowiemy sobie na zadane pytanie, zacznijmy od z┼éotej zasady ÔÇô teksty piszemy dla u┼╝ytkownika, to przede wszystkim dla niego tre┼Ť─ç ma by─ç atrakcyjna, a nie dla robota wyszukiwarki

W tek┼Ťcie porusz─Ö kilka zagadnie┼ä, kt├│re s─ů ┼Ťci┼Ťle zwi─ůzane z tematyk─ů SEO:

Wybór słów kluczowych dla artykułu.

Zanim zaczniemy pisa─ç artyku┼é, najpierw okre┼Ťlamy jego tematyk─Ö i poruszan─ů w nim problematyk─Ö. To moment, kiedy powinni┼Ťmy si─Ö zastanowi─ç, czym mo┼╝e kierowa─ç si─Ö potencjalny odbiorca, kt├│ry mo┼╝e trafi─ç na nasz artyku┼é. Postawione pytanie mo┼╝e nam wskaza─ç pierwsze s┼éowa kluczowe, kt├│re potencjalny odbiorca mo┼╝e wpisa─ç w wyszukiwark─Ö. 

Dzi─Öki takiemu planowaniu mo┼╝emy ju┼╝ na tym etapie przygotowa─ç sobie wst─Öpn─ů list─Ö fraz, kt├│re wykorzystamy w tek┼Ťcie. Zanim przejdziemy do weryfikacji g┼é├│wnych s┼é├│w kluczowych i szukaniu dodatkowych fraz long-tailowych, najpierw wyja┼Ťnijmy sobie, czym w┼éa┼Ťciwie s─ů s┼éowa kluczowe.

Wyra┼╝enia, jakie wpisuj─ů u┼╝ytkownicy, bywaj─ů bardzo r├│┼╝ne. W bran┼╝y okre┼Ťlamy je mianem ÔÇ×s┼é├│w kluczowychÔÇŁ b─ůd┼║ ÔÇ×frazÔÇŁ. W podstawowej formie mo┼╝emy je podzieli─ç na frazy typu short-tail (kr├│tki ogon) jak i long-tail (d┼éugi ogon):

Short-tail ÔÇô kr├│tkie, og├│lne s┼éowa kluczowe, np. ÔÇ×oponyÔÇŁ, ÔÇ×oknaÔÇŁ czy ÔÇ×kosmetykiÔÇŁ.

Long-tail ÔÇô rozbudowane pytania u┼╝ytkownik├│w, np. ÔÇ×Telewizor 55 cali Samsung QE55 QLED cenaÔÇŁ.

W zale┼╝no┼Ťci od potrzeby u┼╝ytkownika i jego intencji oraz znajomo┼Ťci danego tematu/produktu s┼éowa kluczowe wpisywane w wyszukiwark─Ö mog─ů si─Ö zmienia─ç.

Szukaj─ůc jakiego┼Ť produktu (np. s┼éuchawek), nie maj─ůc preferencji odno┼Ťnie firmy i modelu, najpierw znajdziemy informacje dotycz─ůce trend├│w rynkowych. Poszukiwania takie mog─ů si─Ö zacz─ů─ç od og├│lnych wyra┼╝e┼ä, jak w┼éa┼Ťnie ÔÇ×s┼éuchawkiÔÇŁ czy ÔÇ×s┼éuchawki bezprzewodoweÔÇŁ, a dopiero w trakcie pozyskiwania konkretnych informacji has┼éa mog─ů zmieni─ç si─Ö na ÔÇ×bezprzewodowe s┼éuchawki Logitech G935 cenaÔÇŁ, czyli lepiej sprecyzowane i zawieraj─ůce bardziej szczeg├│┼éowe dane.

Jak pokazuje powy┼╝szy przyk┼éad, og├│lne s┼éowo kluczowe w znacz─ůcym stopniu pozwoli┼éo mi znale┼║─ç informacje, kt├│re wp┼éyn─Ö┼éy na decyzj─Ö, jaki produkt chc─Ö kupi─ç. Intencja zakupowa kompletnie zmieni┼éa spos├│b, w jaki wpisywa┼éem fraz─Ö do wyszukiwarki.

Wiele og├│lnych s┼é├│w kluczowych ma bardzo du┼╝─ů liczb─Ö wyszukiwa┼ä w skali miesi─ůca. Oznacza to, ┼╝e s─ů bardzo cz─Östo wpisywane w wyszukiwark─Ö, jednak nie wiemy, jak─ů intencj─ů kieruje si─Ö u┼╝ytkownik, kt├│ry je wpisuje. Z kolei d┼éu┼╝sze, bardziej sprecyzowane has┼éa pozwalaj─ů nam na odpowiednie modelowanie sklepu, aby w┼éa┼Ťnie po ich wpisaniu pojawi┼éa si─Ö konkretnie wskazana przez Ciebie strona.

To przyk┼éad ukazuj─ůcy r├│┼╝nice w zapytaniach, a tak┼╝e wskazuj─ůcy na intencje osoby szukaj─ůcej. Rozpocz─Öli┼Ťmy od og├│lnego s┼éowa i nie mieli┼Ťmy sprecyzowanych preferencji, co chcemy uzyska─ç. Chcieli┼Ťmy tylko zobaczy─ç, co jest dost─Öpne na rynku. Stopniowo rozszerzali┼Ťmy nasze zapytanie, tym samym bardziej precyzuj─ůc, co nas interesuje. Ostatecznie  dotarli┼Ťmy do momentu decyzji zakupowej. Skonkretyzowali┼Ťmy sprzt, kt├│ry chcieliby┼Ťmy kupi─ç.

Jak oceni─ç intencje u┼╝ytkownika?

Najłatwiej przy wyborze słów kluczowych bazować na cyklu AIDA (Attention Interest Desire Action).

Attention Interest Desire Action
Uwaga Zainteresowanie Po┼╝─ůdanie Dzia┼éanie
Cel Przyci─ůgni─Öcie uwagi potencjalnego klienta Zainteresowanie konkretnym produktem, zbiorem produkt├│w Budowanie intencji zakupowej Decyzja o zakupie
Słowa kluczowe Słuchawki Słuchawki bezprzewodowe Słuchawki bezprzewodowe Apple słuchawki bezprzewodowe AirPods Apple cena

Oczywi┼Ťcie mo┼╝e zdarzy─ç si─Ö tak, ┼╝e nasz potencjalny klient ju┼╝ doskonale wie, czego szuka. Pomijatym samym pierwsze kroki, odpowiednio precyzuj─ůc fraz─Ö w wyszukiwarce. Przy wyborze s┼é├│w kluczowych zwr├│─ç uwag─Ö na to, co mo┼╝e kierowa─ç u┼╝ytkownikiem w momencie ich wpisywania!

Analiza dodatkowych słów kluczowych.

W sieci znajdziesz wiele narz─Ödzi i rozszerze┼ä (wtyczek) do przegl─ůdarek, kt├│re skutecznie pomog─ů Ci w doborze odpowiednich s┼é├│w. Poka┼╝─Ö Ci kilka darmowych i p┼éatnych mo┼╝liwo┼Ťci oraz przedstawi─Ö, jak je w┼éa┼Ťciwie wykorzysta─ç. Odpowiedni dob├│r fraz i ich weryfikacja to w mojej opinii najcz─Ö┼Ťciej bagatelizowane i pomijane kwestie podczas promocji, a to powinno stanowi─ç jej FUNDAMENT

Google Ads

14 3 - IT HEROESPierwszym z narz─Ödzi, na kt├│re warto zwr├│ci─ç uwag─Ö, jest platforma Google Ads. Poza funkcj─ů reklamow─ů pomaga w odpowiednim dobrze s┼é├│w b─ůd┼║ grupy s┼é├│w kluczowych, kt├│re s─ů najcz─Ö┼Ťciej wyszukiwane przez u┼╝ytkownik├│w. Mo┼╝esz w niej bazowa─ç na swojej li┼Ťcie fraz i rozszerzy─ç j─ů o statystyki wyszukiwa┼ä, a tak┼╝e pozwoli─ç robotowi Google przeskanowa─ç swoj─ů stron─Ö. Zgromadzone przez roboty dane pozwalaj─ů stworzy─ç platformie gotow─ů list─Ö sugerowanych s┼é├│w kluczowych. 

Aby skorzysta─ç z tego narz─Ödzia, musisz mie─ç w┼éasne konto Gmail, kt├│re b─Ödzie Twoim centrum zarz─ůdzania us┼éugami Google (takimi jak Google Ads, Google Analytics czy Google Search Console).

Je┼╝eli masz ju┼╝ konto Gmail, przejd┼║ na stron─Ö https://ads.google.com/ i naci┼Ťnij ÔÇ×Rozpocznij terazÔÇŁ.

W nast─Öpnym oknie zostaniesz poproszony o stworzenie nowej kampanii, ten etap mo┼╝esz pomin─ů─ç, poniewa┼╝ interesuj─ů nas na razie tylko sugestie s┼é├│w, a nie kampania p┼éatna w Google.

Przejd┼║ w zak┼éadk─Ö Narz─Ödzia ÔÇô Planer s┼é├│w kluczowych. Powiniene┼Ť zobaczy─ç poni┼╝szy panel:

Bez tytułu - IT HEROES

Na tym etapie mo┼╝esz przej┼Ť─ç do opcji Poznaj nowe s┼éowa kluczowe albo je┼Ťli chcesz zweryfikowa─ç swoj─ů list─Ö, wybierasz Poznaj liczb─Ö wyszukiwani i prognozy.

Po wybraniu funkcji Poznaj nowe s┼éowa kluczowe Google zapyta, na jakiej podstawie ma zasugerowa─ç Ci s┼éowa kluczowe. Mo┼╝esz wykorzysta─ç istniej─ůc─ů ju┼╝ stron─Ö internetow─ů albo poda─ç w┼éasne s┼éowa jako wytyczne.

Bez tytułu 1 - IT HEROES

Po wpisaniu kilku interesuj─ůcych Ci─Ö fraz naci┼Ťnij ÔÇ×Zobacz wynikiÔÇŁ. W odpowiedzi Google dostarczy Ci informacji, ile os├│b miesi─Öcznie wpisuje dane has┼éo w wyszukiwark─Ö oraz zasugeruje podobne s┼éowa, kt├│re mog─ů Ci─Ö zainteresowa─ç.

Bez tytułu1 - IT HEROES Bez tytułu2 - IT HEROES

Ca┼é─ů list─Ö s┼é├│w mo┼╝esz wyeksportowa─ç do Excela.

Answer The Public

Drugim wartym uwagi narz─Ödziem jest https://answerthepublic.com/ 

To narz─Ödzie pozwala rozszerzy─ç og├│lne s┼éowa kluczowe (z short-taila), wskazuj─ůc, o co dodatkowo mog─ů pyta─ç u┼╝ytkownicy wpisuj─ůcy dane s┼éowo kluczowe.

Po przej┼Ťciu na stron─Ö answerthepublic zmie┼ä j─Özyk na polski oraz zakres wyszukiwa┼ä na Polsk─Ö i wprowad┼║ najlepiej od jednego do maksymalnie dw├│ch s┼é├│w kluczowych, kt├│re Ci─Ö interesuj─ů. Narz─Ödzie przeanalizuje Twoje zapytanie i wygeneruje wyniki w postaci powi─ůzanych s┼é├│w uporz─ůdkowanych w formie diagramu:

Bez tytułu3 - IT HEROES

Jak mo┼╝esz zobaczy─ç na obrazku, program rozszerzy┼é moje s┼éowa na zasadzie dodania pyta┼ä ÔÇ×co?ÔÇŁ, ÔÇ×kto?ÔÇŁ, ÔÇ×gdzie?ÔÇŁ, ÔÇ×jak?ÔÇŁ, ÔÇ×dlaczego?ÔÇŁ itd. Takie narz─Ödzie na pewno pomo┼╝e podczas tworzenia list s┼é├│w i wska┼╝e, co mo┼╝e interesowa─ç naszych potencjalnych klient├│w.

Takie pytania r├│wnie┼╝ mo┼╝na zastosowa─ç bezpo┼Ťrednio, np. wykorzysta─ç na blogu. Wtedy wpis optymalizujemy z uwzgl─Ödnieniem konkretnych pyta┼ä, udzielaj─ůc w artykule wyczerpuj─ůcych odpowiedzi.

Co może Ci pomóc w odpowiedniej selekcji słów kluczowych?

Poni┼╝ej prezentuj─Ö kilka aplikacji, kt├│re u┼éatwiaj─ů weryfikacj─Ö s┼é├│w kluczowych i ostatecznie ich selekcj─Ö.

Wtyczki do Google Chrome

Jest kilka rozszerze┼ä do przegl─ůdarki Google Chrome, kt├│re pomog─ů Ci zweryfikowa─ç i skompletowa─ç dodatkowe s┼éowa kluczowe. S─ů one w swojej bazowej wersji bezp┼éatne i mo┼╝esz z nich korzysta─ç bez ogranicze┼ä.

Pierwsz─ů z nich jest Keywords Everywhere, kt├│r─ů mo┼╝esz zainstalowa─ç w Chrome Web Store albo bezpo┼Ťrednio, wpisuj─ůc: https://keywordseverywhere.com/

Zainstalowanie tego rozszerzenia powoduje, ┼╝e po wpisaniu dowolnego s┼éowa kluczowego w wyszukiwarce pojawi─ů si─Ö nowe okienka. Znajdowa─ç si─Ö one b─Öd─ů po prawej stronie wyszukiwarki:

Bez tytułu4 - IT HEROES

W pierwszych dw├│ch oknach mo┼╝esz nacisn─ů─ç przycisk Find long-tail keywords forÔÇŽ, kt├│ry przeniesie Ci─Ö do nowej karty, gdzie system wska┼╝e powi─ůzane s┼éowa kluczowe z d┼éugiego ogona do frazy wpisanej w wyszukiwark─Ö:

Bez tytułu5 - IT HEROES

W drugim natomiast masz wykres bazowany na Google Trends (w kt├│rym sprawdzi─ç mo┼╝esz trendy wyszukiwa┼ä dla konkretnego has┼éa kluczowego). Warto analizowa─ç swoje s┼éowa kluczowe, aby zna─ç ich ÔÇ×sezonowo┼Ť─çÔÇŁ, co w p├│┼║niejszym czasie mo┼╝e okaza─ç si─Ö dla Ciebie wa┼╝n─ů wskaz├│wk─ů, kiedy zwi─Ökszy─ç np. bud┼╝et na kampanie reklamowe w Google Ads.

W kolejnych oknach (w wyszukiwarce) Keywords Everywhere przedstawia powi─ůzane s┼éowa kluczowe dotycz─ůce tego, czego dodatkowo szukali u┼╝ytkownicy.

Bez tytułu6 - IT HEROES

Ponadto widzimy kilka s┼é├│w kluczowych z d┼éugiego ogona dla danego zapytania (bez konieczno┼Ťci przechodzenia do strony Keywords Everywhere):

Bez tytułu7 - IT HEROES

Kolejnym pomocnym rozszerzeniem jest zdecydowanie SurferSEO, kt├│re znajdziesz pod adresem: https://surferseo.com/

Po zainstalowaniu i wyszukaniu konkretnego has┼éa w wyszukiwarce, wtyczka poka┼╝e Ci propozycje dodatkowych fraz pasuj─ůcych do Twojego zapytania. Oto przyk┼éad dla has┼éa: ÔÇ×pozycjonowanieÔÇŁ:

Bez tytułu8 - IT HEROES

Jak mo┼╝esz zauwa┼╝y─ç, wtyczka podpowiada kolejne has┼éa wraz ze stopniem dopasowania i miesi─Öczn─ů ilo┼Ťci─ů wyszukiwa┼ä dla wybranego s┼éowa. Ponadto w kolejnych opcjach wtyczki mo┼╝emy zobaczy─ç kilka dodatkowych parametr├│w:

Bez tytułu9 - IT HEROES

S─ů to korelacje s┼éowa kluczowego dla poszczeg├│lnych stron, kt├│re znajduj─ů si─Ö w Top10 w wyszukiwarce pod dan─ů fraz─ů. Podzielone s─ů one na Traffic, Words i Keywords.

Mo┼╝esz z tego poziomu sprawdzi─ç szacunkowy ruch na danej stronie (ca┼éo┼Ťciowy bazuj─ůcy na og├│lnej widoczno┼Ťci serwisu). Po prze┼é─ůczeniu na Words mo┼╝esz zobaczy─ç, ile s┼é├│w znajduje si─Ö na widocznej w wyszukiwarce podstronie, do kt├│rej prowadzi Google dla danego serwisu internetowego. Natomiast Keywords poka┼╝e Ci, ile dok┼éadnie razy wyszukiwane przez Ciebie s┼éowo kluczowe zosta┼éo u┼╝yte na podstronie w danym serwisie.

Dzi─Öki tej wtyczce mo┼╝esz analizowa─ç nasycenie s┼éowa kluczowego u konkurencji, kt├│ra znajduje si─Ö w Top10 pod konkretn─ů fraz─ů, co mo┼╝e u┼éatwi─ç planowanie Twojej optymalizacji i content marketingu.

Semstorm

Kolejnym płatnym narzędziem, które między innymi możesz wykorzystać do sprawdzania słów kluczowych, jest Semstorm, który znajdziesz pod adresem: https://semstorm.com.

Po zalogowaniu si─Ö do aplikacji i przej┼Ťciu do S┼é├│w Kluczowych pojawia si─Ö nast─Öpuj─ůcy panel:

Bez tytułu10 - IT HEROES

Źródło: app.semstorm.com

Jak mo┼╝esz zauwa┼╝y─ç, Semstorm najpierw prosi o sprecyzowanie celu i efektu, jaki chcesz uzyska─ç. Mo┼╝esz wybra─ç nast─Öpuj─ůce opcje:

  • SEO ÔÇô ÔÇ×Wybieraj najlepsze s┼éowa kluczowe dla swoich dzia┼éa┼ä SEO. W prosty spos├│b zwi─Öksz naturaln─ů widoczno┼Ť─ç Twojej witryny. Pobierz podpowiedzi z Googla i BingaÔÇŁ.
  • Suggester ÔÇô ÔÇ×Wygeneruj kilkaset najlepszych s┼é├│w kluczowych jednym prostym narz─Ödziem. Rozszerz swoje kampanie PPC o s┼éowa z najwi─Ökszym potencja┼éem i najni┼╝szym CPCÔÇŁ.
  • Generator temat├│w ÔÇô ÔÇ×Odkryj pytania i problemy, z kt├│rymi internauci zwracaj─ů si─Ö do wyszukiwarek. Znajd┼║ najlepsze tematy na swoje artyku┼éy i przenie┼Ť content marketing na zupe┼énie nowy poziomÔÇŁ.
  • Obrazki ÔÇô ÔÇ×Wiesz, jak u┼╝ytkownicy szukaj─ů w serwisach zwi─ůzanych z grafikami? Sprawd┼║ i u┼╝yj podpowiedzi do konstruowania nazw plik├│w lub ich atrybut├│w altÔÇŁ.
  • E-commerce ÔÇô ÔÇ×Zdob─ůd┼║ sugestie zwi─ůzane z produktami i e-commerce z najwi─Ökszych platform sprzeda┼╝owych. Sprawd┼║, czego poszukuj─ů kupuj─ůcy i jakie produkty aktualnie s─ů na topieÔÇŁ.
  • Film ÔÇô ÔÇ×Znajd┼║ s┼éowa, kt├│rych internauci u┼╝ywaj─ů w poszukiwaniu materia┼é├│w video. Wykorzystaj moc opis├│w i tytu┼é├│w, aby trafi─ç do odpowiednich odbiorc├│wÔÇŁ.
  • Powi─ůzane s┼éowa kluczowe ÔÇô ÔÇ×Uzyskaj list─Ö powi─ůzanych s┼é├│w kluczowych. Mo┼╝esz je nast─Öpnie wykorzysta─ç w kampaniach AdWords, dzia┼éaniach SEO i w content marketinguÔÇŁ.
  • Statystyki s┼é├│w kluczowych ÔÇô ÔÇ×Sprawd┼║ statystyki s┼é├│w kluczowych. Podaj nam list─Ö 500 s┼é├│w, a zwr├│cimy Ci informacje o liczbie wyszukiwa┼ä, trendach, CPC i konkurencyjno┼ŤciÔÇŁ.
  • Hashtagi ÔÇô ÔÇ×Znajd┼║ najpopularniejsze hashtagi zwi─ůzane z danym s┼éowemÔÇŁ.
  • Apps ÔÇô ÔÇ×Je┼Ťli kiedykolwiek zastanawia┼ée┼Ť si─Ö, co wpisuj─ů u┼╝ytkownicy w poszukiwaniu aplikacji mobilnych, to narz─Ödzie jest dla Ciebie!ÔÇŁ.
  • Tryb zaawansowany ÔÇô ÔÇ×Zaawansowane narz─Ödzie ÔÇô pozwala na pe┼éne dostosowanie sugestii do w┼éasnych potrzebÔÇŁ.

Źródło: semstorm.com

Opcji, jakie znajdziemy w Semstorm, jest du┼╝o, co skutkuje du┼╝─ů oszcz─Ödno┼Ťci─ů czasu przy analizie s┼é├│w kluczowych.

Jakich informacji dostarcza aplikacja? Dla przyk┼éadu wybior─Ö zak┼éadk─Ö SEO (w s┼éowach kluczowych). Wyniki dla s┼éowa kluczowego (podobnie, jak wcze┼Ťniej) ÔÇ×pozycjonowanieÔÇŁ s─ů nast─Öpuj─ůce:

Bez tytułu11 - IT HEROES

Od razu możesz przeanalizować kilka słów kluczowych oraz sprawdzić ich stawki CPC (cost per click), czyli koszt za kliknięcie w reklamę w Google Ads.


Pisanie tekstów pod artykuły, kategorie w sklepie oraz podstrony tematyczne

Ka┼╝da strona/podstrona ma inne przeznaczenie i cel. To powoduje, ┼╝e b─Öd─ů si─Ö na nich pojawia┼éy inne teksty, pisane w spos├│b przystosowany do charakteru konkretnej strony www.  nich teksty. Wyr├│┼╝ni─ç mo┼╝emy m.in. 3 podstawowe podstrony w serwisie internetowym:

  1. Kategoria w sklepie internetowym ÔÇô s─ů to strony (po┼Ťrednie) dla sklepu. Stosuje si─Ö je, aby u┼éatwi─ç u┼╝ytkownikowi oraz robotowi dotarcie do konkretnej listy przedmiot├│w o takim samym przeznaczeniu. Opisuj─ůc dan─ů kategorie, koncentrujemy si─Ö przede wszystkim na przekazaniu potencjalnemu u┼╝ytkownikowi zestawu wsp├│lnych cech przedmiot├│w, kt├│re znajduj─ů si─Ö w danej kategorii. Najlepiej r├│wnie┼╝ wskaza─ç dodatkowe elementy, kt├│re mog─ů wp┼éyn─ů─ç na decyzj─Ö zakupow─ů potencjalnego klienta (wyr├│┼╝niki dla wszystkich produkt├│w np. dla kategorii e-sklepu meblowego w kategorii ÔÇ×Krzes┼éaÔÇŁ b─Ödzie to: ÔÇ×Wszystkie nasze krzes┼éa wykonane s─ů z bardzo wysokiej jako┼Ťci drewna).
  1. Podstrony tematyczne ÔÇô maj─ů na celu swoj─ů tre┼Ťci─ů przekaza─ç konkretn─ů warto┼Ť─ç lub informacj─Ö (np.: ÔÇ×OfertaÔÇŁ, ÔÇ×O nasÔÇŁ czy te┼╝ ÔÇ×KontaktÔÇŁ). Na takich podstronach staramy si─Ö potencjalnemu u┼╝ytkownikowi umo┼╝liwi─ç dost─Öp do konkretnych informacji. Dla podstrony ÔÇ×OfertaÔÇŁ b─Ödzie to zakres dzia┼éania i kompetencje danej firmy. W przypadku podstrony ÔÇ×KontaktÔÇŁ chcemy, aby potencjalny klient chcia┼é z nami nawi─ůza─ç kontakt.  Na takich stronach bardzo cz─Östo mo┼╝emy da─ç ma┼é─ů ÔÇ×zajawk─ÖÔÇŁ kolejnych podstron (do kt├│rych dalej mo┼╝emy kierowa─ç u┼╝ytkownika). Przyk┼éadowo przy stronie ofertowej mo┼╝emy przedstawi─ç kilka najwa┼╝niejszych cech konkretnej us┼éugi i umie┼Ťci─ç odno┼Ťnik w postaci ÔÇ×czytaj wi─ÖcejÔÇŁ, aby u┼╝ytkownika zainteresowa─ç i zach─Öci─ç do zapoznania si─Ö z konkretn─ů, bardziej szczeg├│┼éow─ů ofert─ů. 
  1. Blog / Artyku┼éy ÔÇô odpowiadaj─ů za budowanie zaufania i kreowanie wizerunku eksperta  konkretnej firmy. Dzi─Öki nim mo┼╝emy pozyska─ç potencjalnych u┼╝ytkownik├│w zainteresowanych dan─ů tematyk─ů. Artyku┼éy koncentruj─ů si─Ö na danej problematyce i szczeg├│┼éowo j─ů wyja┼Ťniaj─ů.  Zazwyczaj skupiaj─ů si─Ö na 1 konkretnym problemie, b─ůd┼║ grupie problem├│w, kt├│re jednocze┼Ťnie go identyfikuj─ů, wyja┼Ťniaj─ů, t┼éumacz─ů procesy  powstania problemu i ko┼äcz─ů si─Ö podsumowaniem. Pisz─ůc artyku┼é, targetujemy si─Ö na konkretne zagadnienie, maksymalnie staraj─ůc si─Ö go opisa─ç. 

Jak si─Ö umieszcza linki w tek┼Ťcie dla ka┼╝dej z w/w rodzaju podstron?

Dla kategorii sklepowych w tek┼Ťcie wskazujemy dalsze subkategorie ni┼╝szego poziomu. Przyk┼éadowo, pisz─ůc opis dla kategorii ÔÇ×Krzes┼éaÔÇŁ dla sklepu meblowego w tek┼Ťcie mo┼╝emy umie┼Ťci─ç dodatkowe s┼éowa kluczowe jak np.: ÔÇ×designerskie krzes┼éaÔÇŁ, ÔÇ×krzes┼éa baroweÔÇŁ, ÔÇ×eleganckie krzes┼éa do biuraÔÇŁ i wybrane s┼éowa u┼╝y─ç jako kotwice, podlinkowuj─ůc je do konkretnej subkategorii.

Dla podstron produktowych mo┼╝emy da─ç wst─Öp (zajawk─Ö) dla kolejnej podstrony, kt├│ra jest np.: konkretn─ů us┼éug─ů i umie┼Ťci─ç do niej odno┼Ťnik w formie przycisku.

Dla artyku┼é├│w, szczeg├│lnie tych d┼éu┼╝szych, warto umie┼Ťci─ç na pocz─ůtku tekstu menu nawigacyjne, porz─ůdkuj─ůce tre┼Ť─ç i u┼éatwiaj─ůce znalezienie konkretnych informacji. Podlinkowujemy ┼Ťr├│dtytu┼éy, kieruj─ůce do danego akapitu w danym wpisie. Pozwoli to u┼╝ytkownikowi na ┼éatwiejsze poruszanie si─Ö po tek┼Ťcie. 

Title i Description

Tytu┼é strony ÔÇô meta title

Element prawie niewidoczny dla u┼╝ytkownika, kt├│ry znajduje si─Ö na stronie, a zarazem jeden z kluczowych element├│w pozycjonowania. To ten parametr jest pierwszym elementem, jaki u┼╝ytkownik przeczyta w wyszukiwarce, kiedy pojawi si─Ö tam Twoja strona.

Bez tytułu12 - IT HEROES

Meta title jest nie tylko czynnikiem wp┼éywaj─ůcym na ranking wyszukiwania, ale r├│wnie┼╝ jest to pierwsza rzecz, kt├│ra ma zach─Öci─ç potencjalnego u┼╝ytkownika do wej┼Ťcia na Twoj─ů stron─Ö internetow─ů. Tworz─ůc tytu┼é danej podstrony, zastan├│w si─Ö, jaka tre┼Ť─ç mo┼╝e zainteresowa─ç Twojego potencjalnego odbiorc─Ö i nak┼éoni─ç do wybrania w┼éa┼Ťnie Twojej strony.

Tytu┼é powinien odnosi─ç si─Ö do tego, co klient znajdzie w sklepie po klikni─Öciu w niego, oraz zawiera─ç s┼éowo kluczowe, pod kt├│re optymalizujesz konkretn─ů stron─Ö (najlepiej, ┼╝eby s┼éowo kluczowe znajdowa┼éo si─Ö na pocz─ůtku meta title). Dobrze skomponowany meta title ma znacz─ůcy wp┼éyw na CTR (ang. click through rate ÔÇô wsp├│┼éczynnik klikalno┼Ťci do liczby wy┼Ťwietle┼ä).

Jak długi może być meta title?44 question - IT HEROES

D┼éugo┼Ť─ç tekstu, jaki wy┼Ťwietla Google, mo┼╝e si─Ö r├│┼╝ni─ç w zale┼╝no┼Ťci od urz─ůdzenia, jakie w danym momencie wykorzystuje u┼╝ytkownik. Ograniczeniem jest na szeroko┼Ť─ç paska meta title okre┼Ťlane w pikselach, a nie w liczbie znak├│w. Dlatego nie mo┼╝emy jednoznacznie stwierdzi─ç, ile znak├│w mo┼╝emy wykorzysta─ç w meta title, poniewa┼╝ ka┼╝dy z nich ma inn─ů szeroko┼Ť─ç. Maksymalna d┼éugo┼Ť─ç meta title to 600 pikseli. Przekroczenie tego limitu spowoduje, ┼╝e Google zakropkuje ostatni ci─ůg znak├│w, kt├│ry przekroczy┼é ww. limit. Nie zostanie wy┼Ťwietlony ca┼éy tekst meta title, a tylko jego fragment. Je┼╝eli ostatnie s┼éowo w przygotowanym przez Ciebie meta title zawiera kluczow─ů informacj─Ö b─ůd┼║ wezwanie do dzia┼éania i przekroczy d┼éugo┼Ť─ç  zaledwie o 1 piksel, to Google zakropkuje ca┼ée s┼éowo, a nie ostatni znak!

Jak to wygl─ůda w praktyce?

Bez tytułu13 - IT HEROES

Jak mo┼╝esz zauwa┼╝y─ç, tytu┼é nie zosta┼é wy┼Ťwietlony w ca┼éo┼Ťci, pojawi┼éo si─Ö zakropkowanie. Jak wi─Öc przygotowa─ç odpowiedni tytu┼é, aby nie straci─ç kluczowych s┼é├│w w nim zawartych? Jest kilka narz─Ödzi, kt├│re pozwol─ů Ci zweryfikowa─ç meta title jeszcze przed publikacj─ů na danej stronie. Z pomoc─ů przychodzi darmowe narz─Ödzie stworzone przez firm─Ö Merkle Inc.

https://technicalseo.com/tools/google-serp-simulator/

Dzi─Öki symulatorowi wynik├│w wyszukiwania sprawdzisz, jak prezentowa─ç si─Ö b─Ödzie w Google tytu┼é dla r├│┼╝nych urz─ůdze┼ä i czy wyszukiwarka nie usunie istotnej jego cz─Ö┼Ťci.

Aby┼Ť nie musia┼é korzysta─ç z zewn─Ötrznych narz─Ödzi i przechodzi─ç mi─Ödzy zak┼éadkami (mi─Ödzy w┼éasnym sklepem, a np. ww. narz─Ödziem), mo┼╝esz wykorzysta─ç wtyczk─Ö Rank Math SEO, kt├│ra na ┼╝ywo poka┼╝e Ci, jak b─Öd─ů wygl─ůda┼éy wyniki wyszukiwarki. Przy ka┼╝dym elemencie strony po instalacji wtyczki znajdziesz dodatkowy panel, kt├│ry pozwoli Ci na odpowiednie napisanie meta title.

Bez tytułu14 - IT HEROES

Podczas tworzenia meta title masz pogl─ůd, jak b─Ödzie si─Ö on prezentowa─ç dla danej kategorii czy produktu.

Podczas tworzenia tytułów zwróć uwagę na:

  • d┼éugo┼Ť─ç tytu┼éu i obcinane ko┼äc├│wki,
  • obecno┼Ť─ç s┼éowa kluczowego, pod kt├│re optymalizujesz dan─ů stron─Ö/podstron─Ö,
  • umieszczenie call to action (np.: ÔÇ×zapoznaj si─Ö z nasz─ů ofert─ůÔÇŁ, ÔÇ×przekonaj si─Ö samÔÇŁ),
  • spos├│b pisania, aby zach─Öci─ç do odwiedzenia Twojej strony.

Opis strony ÔÇô meta description

Opis strony znajduje si─Ö tylko w wynikach wyszukiwarki i nie jest prezentowany bezpo┼Ťrednio na samej stronie internetowej. Wykorzystaj opis jako wskaz├│wka i wyja┼Ťnienie tego, co znajduje si─Ö w meta title danej strony.

Nie jest to czynnik rankingowy, ale zdecydowanie wp┼éywa on na ocen─Ö i reakcj─Ö u┼╝ytkownika, kt├│rego mo┼╝esz dzi─Öki temu zach─Öci─ç do wej┼Ťcia na swoj─ů stron─Ö.

Bez tytułu15 - IT HEROES

49 - IT HEROESCTA (call to action) odpowiednio wkomponowane w meta description oraz jego odpowiednia konstrukcja od strony marketingowej sprawi─ů, ┼╝e zyskasz wi─Öksz─ů szans─Ö na potencjalnego klienta.

Opis, podobnie jak tytu┼é, jest ograniczony, je┼╝eli chodzi o miejsce. Warto jest stosowa─ç si─Ö do limitu ok. 156 znak├│w (jest to u┼Ťredniona warto┼Ť─ç, kt├│ra powinna pozwoli─ç zachowa─ç w ca┼éo┼Ťci description).

Description mo┼╝esz, jak tytu┼é, sprawdzi─ç we wcze┼Ťniej wspomnianych narz─Ödziach. W Rank Math SEO znajdziesz go w tej samej sekcji, co meta title:

Bez tytułu16 e1628861374228 - IT HEROES

Czasem mo┼╝e si─Ö zdarzy─ç, ┼╝e pomimo ustawienia przez Ciebie meta title i meta description, Google w wynikach wyszukiwarki poka┼╝e inne informacje (jakie zebra┼é z danej podstrony), kt├│re uzna za wa┼╝niejsze dla potencjalnego u┼╝ytkownika. Nale┼╝y pami─Öta─ç, ┼╝e znaczniki meta s─ů wytyczn─ů dla algorytm├│w, a nie obligatoryjnym parametrem. W znacznej wi─Ökszo┼Ťci (albo i w 100%) to jednak ustawione przez Ciebie tytu┼é i opis zobacz─ů u┼╝ytkownicy w wyszukiwarce.

Duplikacja Title i nagłówka H1

S─ů sytuacje, ┼╝e autor nie uzupe┼énia parametru Title r─Öcznie i strona dodaje go automatycznie wraz z nazw─ů tworzonej zak┼éadki (postu). Mamy wtedy do czynienia (uzale┼╝nione jest to od samej budowy serwisu) z duplikacj─ů Meta Title i pierwszym nag┼é├│wkiem podstrony (zazwyczaj H1). Nie jest to b┼é─Ödem w SEO, ale z pewno┼Ťci─ů nie wykorzystujemy tym samym ca┼éego potencja┼éu naszej publikacji i jej zasi─Ög├│w. Oto przyk┼éad:

Jeste┼Ť w┼éa┼Ťcicielem portalu randkowego w Poznaniu i piszesz artyku┼é ÔÇ×Jakie b┼é─Ödy pope┼éniaj─ů b┼é─Ödy na pierwszej randceÔÇŁ. Nie uzupe┼éniaj─ůc Meta Title, nasza podstrona artyku┼éu b─Ödzie w wyszukiwarce zaczyna┼éa si─Ö od w/w tytu┼éu, tak samo jak i od tego zacznie si─Ö nasza podstrona.

Zupe┼énie inaczej i o wiele ┼éatwiej mo┼╝na zwr├│ci─ç uwag─Ö potencjalnego u┼╝ytkownika ustawiaj─ůc tytu┼é: ÔÇ×Masz problem z randkami? Sprawd┼║ nasz─ů list─Ö 10 podstawowych b┼é─Öd├│w jakie mo┼╝esz pope┼éni─ç!ÔÇŁ

Dzi─Öki temu tytu┼é jest ciekawszy, bardziej zach─Öcaj─ůcy oraz zawiera nowe s┼éowa kluczowe, kt├│re Google mo┼╝e zaindeksowa─ç i przypisa─ç do danej publikacji (zwi─Ökszy─ç zasi─Ögi w wyszukiwarce). Pisz─ůc Title, zawsze nale┼╝y pami─Öta─ç o tym, aby zawarto┼Ť─ç, do kt├│rej prowadzi odpowiada┼éa jego tre┼Ťci.

Śródtytuły

Pisz─ůc teksty (szczeg├│lnie te d┼éugie), podziel publikacj─Ö na kilka akapit├│w. Informacje zawarte w mniejszych akapitach znaczniej ┼éatwiej przyswoi─ç i zapami─Öta─ç. Ka┼╝dy akapit powinien zaczyna─ç si─Ö od ┼Ťr├│dtytu┼éu, kt├│ry wskazuje na konkretny problem, jakiego dotyczy poni┼╝szy akapit. ┼Ür├│dtytu┼éy wyr├│┼╝niamy w tek┼Ťcie jako nag┼é├│wek H2 b─ůd┼║ H3. Dzi─Öki temu s─ů lepiej wyr├│┼╝nione i dzia┼éaj─ů na podobnej zasadzie, jak ca┼éo┼Ťciowy Title dla danej podstrony. Umieszczaj─ůc s┼éowa kluczowe w ┼Ťr├│dtytu┼éach, r├│wnie┼╝ wskazujemy Google ÔÇ×wag─ÖÔÇŁ danego s┼éowa i informujemy, ┼╝e poni┼╝szy tekst odpowiada na wskazan─ů przez nas fraz─Ö. Dzi─Öki stosowaniu ┼Ťr├│dtytu┼é├│w mo┼╝emy zwi─Ökszy─ç ilo┼Ť─ç s┼é├│w kluczowych, kt├│re s─ů dla nas bardzo wa┼╝ne. 

Nawigacja wewn─ůtrz artyku┼éu

Zanim om├│wimy nawigacj─Ö wewn─Ötrzn─ů artyku┼éu, zacznijmy od tego czym jest linkowanie wewn─Ötrzne.

Wszystkie podstrony w serwisie internetowym musz─ů by─ç ze sob─ů powi─ůzane. Przyjazna u┼╝ytkownikowi i intuicyjna nawigacja nie tylko wp┼éywa na pozytywne emocje u┼╝ytkownika podczas przegl─ůdania strony, ale te┼╝ wskazuje robotom wyszukiwarki struktur─Ö korelacji mi─Ödzy podstronami.

Linkowanie wewn─Ötrzne odbywa si─Ö poprzez zastosowanie odno┼Ťnik├│w (link├│w), kt├│re prowadz─ů do konkretnej strony wewn─ůtrz Twojego serwisu. Mo┼╝na je por├│wna─ç do pewnego rodzaju drogowskaz├│w.

Bez tytułu17 - IT HEROES

W podstawowej formie linkowanie wewn─Ötrzne odbywa si─Ö z pozycji menu. Jest to centrum nawigacyjne, kt├│re pozwoli u┼╝ytkownikowi na swobodne poruszanie si─Ö pomi─Ödzy poszczeg├│lnymi podstronami, kategoriami czy te┼╝ produktami. Jakie dodatkowe nawigatory (linki) mo┼╝esz jeszcze wykorzysta─ç, aby wzmocni─ç linkowanie wewn─Ötrzne?

Mog─ů to by─ç breadcrumbs (okruszki), kt├│re wyst─Öpuj─ů najcz─Ö┼Ťciej przy tytule danej podstrony. Odpowiadaj─ů one za wskazanie pe┼énej ┼Ťcie┼╝ki prowadz─ůcej do konkretnej podstrony.

Bez tytułu18 - IT HEROES

Źródło: didierlab-wlkp.pl

Na grafice mo┼╝esz zobaczy─ç okruszki, kt├│re znajduj─ů si─Ö nad tytu┼éem danej podstrony i pokazuj─ů kategorie nadrz─Ödne dla danego zasobu. U┼╝ytkownik mo┼╝e w ┼éatwy spos├│b przej┼Ť─ç do kategorii nadrz─Ödnych, klikaj─ůc w tym wypadku na ÔÇ×lakiery hybrydoweÔÇŁ, kt├│re s─ů odno┼Ťnikiem kieruj─ůcym w┼éa┼Ťnie do tej kategorii.

Linkowanie nie odbywa si─Ö wy┼é─ůcznie na poziomie menu czy breadcrumbs. Jest kilka mo┼╝liwo┼Ťci, nawigowania u┼╝ytkownika po swoim serwisie. Mo┼╝esz wykorzysta─ç panel boczny (side bar), kt├│ry cz─Östo wyst─Öpuje w podstronach kategorii sklepu czy te┼╝ na blogu. Oto przyk┼éad takich link├│w w g┼é├│wnych kategoriach sklepu:

Bez tytułu19 - IT HEROES

Tutaj linki wewn─Ötrzne kieruj─ů do konkretnych produkt├│w (najcz─Ö┼Ťciej kupowanych). Natomiast przy wpisach blogowych wskazywane s─ů najpopularniejsze z nich:

Bez tytułu20 - IT HEROES

Mo┼╝esz, a nawet powiniene┼Ť, dodatkowo rozbudowywa─ç linkowanie na blogu (odniesienia umieszczane w tek┼Ťcie czy te┼╝ tworzenie mini nawigacji wewn─ůtrz artyku┼éu, kt├│re pozwoli na swobodniejsze poruszanie si─Ö mi─Ödzy konkretnymi akapitami).

Bez tytułu21 - IT HEROES

Źródło: https://dzieciecyswiat.com.pl/blog/jezdziki-drewniane-kup-teraz-w-trosce-o-swoje-dziecko

Wy┼╝ej opisany spos├│b sprawdzi si─Ö te┼╝ w opisach konkretnych kategorii w sklepie:

Bez tytułu22 - IT HEROES

Źródło: https://www.brylaplus.pl/kategoria-produktu/krzesla/

Jak mo┼╝esz zauwa┼╝y─ç, jest du┼╝o miejsc, gdzie mo┼╝na umie┼Ťci─ç odno┼Ťniki prowadz─ůce do kluczowych dla Ciebie podstron.

Linki poza nawigacj─ů maj─ů jeszcze jedno konkretne zadanie, a mianowicie przekazuj─ů cz─Ö┼Ť─ç mocy (reputacji) danej podstrony/domeny do prowadz─ůcego przez nie miejsca.

Nawigacja wewn─ůtrz artyku┼éu u┼éatwia poruszanie si─Ö po publikacji i wskazuje ÔÇ×wi─Öksz─ů wag─ÖÔÇŁ robotom Google dla stworzonych przez Ciebie ┼Ťr├│dtytu┼é├│w (kt├│re zawieraj─ů dodatkowe s┼éowa kluczowe!).

Opisy zdj─Ö─ç

Roboty nie potrafi─ů interpretowa─ç tego, co znajduje si─Ö na zdj─Öciach. Nasze grafiki traktowane s─ů jako elementy strony, ale bez ┼╝adnego opisu czy informacji, co zawieraj─ů. Dlatego wa┼╝ne jest, aby podczas dodawania ka┼╝dego zdj─Öcia zadba─ç o przekazanie takiej informacji algorytmom Google.

Z pomoc─ů przychodz─ů nam teksty alternatywne ÔÇô ALT. Mo┼╝emy ka┼╝de nasze zdj─Öcie, kt├│re umieszczamy na danej stronie, odpowiednio opisa─ç. Podczas dodawania grafiki w WordPressie mo┼╝emy doda─ç w polu ÔÇ×Tekst alternatywnyÔÇŁ jego opis dla robot├│w.

Bez tytułu23 - IT HEROES

Bardzo cz─Östo zdarza si─Ö, ┼╝e obrazek jest zwi─ůzany ze s┼éowem kluczowym, pod kt├│re optymalizujemy dan─ů podstron─Ö. Je┼Ťli w tym wypadku robot natrafi na konkretny element graficzny, kt├│ry jest podpisany atrybutem ALT, zapisze tak─ů informacj─Ö, korzystaj─ůc w┼éa┼Ťnie z tego opisu.

Geo-tagowanie obraz├│w i lokalne SEO

33 - IT HEROES

Do ka┼╝dego zdj─Öcia mo┼╝emy ÔÇ×wstrzykn─ů─çÔÇŁ odpowiedni kod geolokalizacji pochodzenia obrazka. Dzi─Öki takiemu zabiegowi ┼éaczymy obrazek np.: z lokalizacj─ů naszej firmy, co mocno przek┼éada si─Ö na lokalne SEO.

Aby doda─ç odpowiednie tagowanie geolokalizacji nale┼╝y skorzysta─ç ze strony: https://www.geoimgr.com. W aplikacji wybieramy zdj─Öcie, kt├│re chcemy rozszerzy─ç o GeoTag i wskazujemy jako ┼║r├│d┼éo np.: wizyt├│wk─Ö naszej firmy, konkretny adres (lokalizacj─Ö), gdzie jest siedziba b─ůd┼║ wybieramy tylko miasto, je┼╝eli chcemy je ÔÇ×podbi─çÔÇŁ w lokalnych wynikach wyszukiwarki (np.: pod s┼éowa kluczowe, kt├│re zawieraj─ů miasto jak: Okna Pozna┼ä). Po wygenerowaniu i zapisaniu obrazka z rozszerzeniem GeoTagu publikujemy go na stronie.

Mam nadziej─Ö, ┼╝e dzi─Öki wiedzy zawartej w poradniku spojrzysz w inny spos├│b na tre┼Ťci jakie zamieszczasz na stronie internetowej. Dbanie o s┼éowa kluczowe, przejrzysto┼Ť─ç tekstu czy wewn─Ötrzna nawigacj─Ö w zdecydowanym stopniu uatrakcyjni Twoj─ů publikacj─Ö nie tylko dla robot├│w wyszukwiarki ale r├│wnei┼╝ dla samego u┼╝ytkownika!

Powodzenia i wielu linijek tekstu!