Google Analytics jest narzędziem, które pozwala dokonać dogłębnej analizy ruchu na stronach internetowych, a co za tym idzie, umożliwia precyzyjne określenie ilości i cech ich odbiorców. Dzięki temu, każdy kto działa w sieci, ma możliwość monetaryzacji swoich stron, sprzedaży reklam i ich wyceny, dotarcia do określonej grupy odbiorców w celu wysłania im propozycji sprzedażowej, oraz lepszego dopracowania strategii marketingowych. To wszystko i o wiele więcej jest możliwe, zupełnie za darmo, dzięki usłudze od firmy Google.

Tylko jak to wszystko przyswoić za pierwszym razem i z czym to się je?

Zakładamy konto Google Analytics.

Aby tego dokonać, konieczne jest posiadanie i zalogowanie się do skrzynki pocztowej Gmail. W dalszej kolejności, wpisujemy do wyszukiwarki frazę “Google Analytics” i wchodzimy na stronę producenta lub przechodzimy bezpośrednio do strony producenta, za pośrednictwem poniższego linku:

Oto link bezpośredni do narzędzia Google Analytics: https://analytics.google.com/analytics/web/

Wyświetla nam się główna strona GA. Po kliknięciu przycisku do rejestracji, wyszukiwarka przenosi nas na kolejną witrynę. Tam z kolei, naszym zadaniem jest uzupełnienie formularza. Jego pola to:

Co chcesz śledzić?

Tutaj wybieramy “Witrynę”, gdy chcemy pobierać informacje na temat ludzi, odwiedzających naszą stronę internetową.

Następnie pod szyldem konfiguracja konta, znajdujemy puste pole o tytule “Nazwa konta”.

Wybieramy nazwę, którą będziemy się posługiwać, odnosząc się do naszej witryny. Warto wybrać coś, co ma sens, np. nazwę firmy do której należy dana witryna.

Dalej znajdują się: “Nazwa witryny” i “URL witryny”.
W pierwszej wpisujemy nazwę strony internetowej, czyli np.: mojastrona.pl- najlepiej bez rozpoczynania jej od znanych z sieci wstępniaków, takich jak “http:”, czy “https:”.
Przy URL, wybieramy „http:” dla zwykłych stron internetowych i „https:” dla stron, wyposażonych w bezpieczne i szyfrowane kodowanie połączenia, które są znane, jako protokół SSL. Następnie, w puste pole obok, wpisujemy adres URL naszej witryny. Ten URL, będzie adresem strony głównej naszej witryny, czyli inaczej mówiąc, nazwą wykupionej wcześniej domeny na której stawiamy naszą stronę. Należy zaznaczyć, że w pustym polu, pomijamy już „http:” lub „https:”.
Kolejną czynnością, jest odpowiedni wybór branży.
Później wybieramy strefę czasową. Dla Polski wybieramy nazwę naszego kraju z listy.

 

Poniżej głównego formularza, znajdują się zezwolenia z których korzysta firma Google, celem świadczenia usług o lepszej jakości. Musimy się zastanowić czy jesteśmy zainteresowani udostępnianiem anonimowych danych, czy też jesteśmy im przeciwni. Dokonujemy wyboru zgodnego z naszym sumieniem.

Aby dokończyć proces zakładania konta w usłudze Google Analytics, wystarczy wcisnąć przycisk, na którym widnieje napis: “Pobierz identyfikator śledzenia”.

Ostatnim krokiem, który otwiera przed nami pełnię możliwości GA, jest wpisanie oddanego nam kodu do sekcji <HEAD> na wszystkich witrynach, które chcemy śledzić. Jest to moment, w którym GA zaczyna tworzyć pierwsze raporty z których będziemy później często korzystać.

Znaczenie poszczególnych funkcji i sekcji na stronie administracyjnej Google Analytics.

  1. Sektor kont
    W sektorze kont, znajdziemy dopiero co utworzone konto GA dla naszej witryny. Z tego miejsca, możemy swobodnie przemieszczać się po wszystkich kontach i stronach GA, które podpięliśmy do naszego adresu gmail lub do których otrzymaliśmy uprawnienia.Aby na głównej stronie Analytics zobaczyć interesujące nas dane, musimy wybrać nasze konto, podpiętą domenę i zaznaczyć pole “Wszystkie dane witryny”. Dla witryn do których otrzymaliśmy niepełne uprawnienia, pole to będzie nosić inną nazwę. 
  2. Strona główna
    Wchodząc na “Wszystkie dane witryny” i “Stronę główną”, zostajemy zasypani szeregiem informacji. Dzięki nim, dowiadujemy się na przykład o tym, ile osób odwiedziło naszą stronę w danym dniu, jaka podstrona, była najbardziej poczytna w tamtej chwili i z jakiego źródła pochodzili czytelnicy, jaki jest kraj ich pochodzenia lub grupa wiekowa, oraz czy lubią powracać na nasze strony, czy też są tylko jednorazowymi odwiedzającymi, itd.  
  3. Dostosowanie
    W tym miejscu, możemy korzystać chyba z najważniejszych funkcji Google Analytics. Mamy tu możliwość manipulowania danymi i dostosowywania raportów do naszych potrzeb. Gdy interesuje nas np. Ruch na stronie, pochodzący tylko z Polski, to odpowiednio konfigurujemy nasz raport i już po chwili, otrzymujemy dokładne wyniki takiej analizy. Gdy prowadzimy kampanię na jednej ze znanych witryn, to z pewnością, będą nas interesować jej wyniki i odpowiednio dopracowany raport.W celu dostosowywania raportów, należy użyć odpowiednich filtrów, które możemy dodawać zarówno z poziomu konta, jak i z poziomu widoku.
  4. Odkryj
    To miejsce, które przydaje się nowym użytkownikom znacznie bardziej, niż cokolwiek innego. Znajdują się tu rozmaite funkcje, które można swobodnie wykorzystać na swoim koncie, oraz odnośniki do fachowej, ale blogowej literatury, dotyczącej GA. To tutaj znajdziesz informacje o innych narzędziach, które mogą okazać się przydatne w połączeniu z całą mocą GA i innymi usługami Google.
  5. Administracja
    Przy wykorzystaniu panelu administracyjnego, można zmieniać dane konta, oraz wszystkie ustawienia. Z tego poziomu, można również swobodnie zarządzać uprawnieniami kont, także tych, które oddaliśmy w obce ręce. Należy pamiętać, by każdemu z nich nadać odpowiednie uprawnienia, ponieważ nie chcemy doprowadzić do sytuacji, gdy każdy będzie mógł robić wszystko, na co przyjdzie mu ochota, na naszym osobistym koncie GA.Wśród uprawnień, jakie możemy nadać, warto wymienić:

    • zarządzanie użytkownikami (możemy dodawać i usuwać uprawnienia),
    • edycja (mamy możliwość zmiany konfiguracji konta),
    • współpraca (możemy wyświetlać raporty i dostosowywać ich wygląd do naszych potrzeb),
    • odczyt i analiza (możemy jedynie wyświetlać raporty).

    Prócz uprawnień, jesteśmy w stanie dodać także inne usługi, np. takie jak Google Ads.

 

Obszar raportów.

W tej sekcji, znajdziemy szereg podstawowych raportów. Możemy wybrać z nich kilka, które najbardziej nas interesują lub przy pomocy odpowiednich filtrów, zbudować własne.

 

  • Raport o odbiorcach przekazuje nam najważniejsze informacje o zachowaniu użytkowników na naszej witrynie. Pod “Przeglądem”, znajdziemy najbardziej ogólne informacje o wszystkich użytkownikach, którzy od początku śledzenia, trafili na naszą domenę. Jesteśmy w stanie określić to, z jakiego kraju lub miasta pochodzi ruch, do jakiej grupy wiekowej należą użytkownicy, ilu jest nowych użytkowników w porównaniu do na przykład tego samego dnia tygodnia w poprzednim miesiącu.
  • Pozyskiwanie- tutaj dostajemy najważniejsze informacje o pochodzeniu ruchu na naszej stronie. Może być to ruch organiczny, czyli pochodzący z wyników w wyszukiwarkach, bezpośredni, czyli po dokładnym wpisaniu adresu domeny, a także płatny- dla ruchu pochodzącego z płatnych linków i reklam itp.
  • Zachowanie- jest to jedno z najważniejszych miejsc, gdzie otrzymujemy najbardziej istotne informacje o czynnościach, jakie na naszej stronie wykonują internauci. Czy klikają w banery? Czy zostają na dłużej? Czy lubią do nas wracać i co lubią u nas oglądać?
  • Konwersje. GA ma predefiniowane cele, ale możemy ustalać je także samodzielnie. Jednym z rodzajów konwersji, może być ilość użytkowników, którzy dokonali zakupu w porównaniu do całkowitej ilości internautów na stronie w tym samym dniu. W ten sposób, otrzymujemy wynik konwersji, która mówi nam na przykład o tym, jak bardzo skłonni do zakupów są nasi odwiedzający.

 

Co możemy wywnioskować z zebranych danych?

Posługując się przykładem raportu stworzonego w sekcji “Odbiorcy”, musimy zastanowić się nad tym, na co powinniśmy zwracać uwagę, patrząc na zdobyte za pomocą GA dane? Co możemy z nich wywnioskować? Jakie kroki marketingowe powinniśmy podjąć po dogłębnej analizie raportu?

W celu uzyskania przykładowego raportu, w sekcji “Odbiorcy” wybieramy “Wartość od początku śledzenia” i ustawiamy zakres dat. Przedstawiony wykres pokazuje przychody w danym okresie w przeliczeniu na jednego użytkownika. Więcej szczegółów znajdujemy poniżej, gdzie widoczne są informacje o uzyskanych przychodach z Social Mediów, z płatnych wyszukiwań (Paid Search) i innych źródeł (other). Jak na dłoni widać, że z Social Mediów nie uzyskano żadnego dochodu, ale ruch był znacznie większy, niż w innych źródłach (other) i płatnych wyszukiwaniach (Paid Search). Te ostatnie zarobiły najwięcej, choć nie wygenerowały największego ruchu na stronie.

Analizując przykładowe zestawienie, możemy wywnioskować, że nie warto inwestować w Social Media, zaś największe zyski, powinny pochodzić ze zwiększenia inwestycji w płatne wyszukiwania (Paid Search).

 

Jest to tylko nasz przykład, a dla każdej z Waszych stron, wyniki mogą być inne.

Podsumowanie

Narzędzia Google, oraz możliwość łączenia ich w jedną, większą usługę, pozwalają zyskać przewagę nad konkurencją. Zrozumienie raportów Google Analytics, a także umiejętność ich tworzenia, pozwalają na dotarcie ze specyficzną ofertą handlową lub usługową do precyzyjnie określonej grupy odbiorców i na zmaksymalizowanie zysków z każdej przeprowadzanej kampanii marketingowej. Trzeba pamiętać, że można mieć te narzędzia już dziś i to zupełnie za darmo.