Content marketing i SEO musza isc ze soba w parze - IT HEROES
Do przeczytania w: 7 minut

Marketing treści i działania SEO wzajemnie się wspierają i uzupełniają. Wartościowe artykuły pisane dla użytkownika i dostosowanie ich pod względem wymagań Google to duża szansa zarówno na wysoką pozycję w wyszukiwarce, jak również zaufanie i sympatię odbiorców. Jak połączyć te dwa aspekty i dlaczego to takie ważne?

Content marketing i SEO musza isc ze soba w parze - IT HEROES

SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych

Google przed stronami internetowymi stawia coraz większe wymagania. Tworząc ich ranking uwzględnia wiele czynników, mniej i bardziej znanych nam, użytkownikom. SEO od strony onsite-owej odnosi się do działań obejmujących dostosowanie strony internetowej i zamieszczonych na niej treści do algorytmów Google. Im wyższą pozycję zajmuje strona, tym większa szansa, że odbiorca się nią zainteresuje.

Content marketing, bo liczą się tylko wartościowe treści

Nie wystarczy tylko uzupełnić strony www o właściwe słowa kluczowe. Jeżeli zależy Ci na wzbudzeniu zaufania i zainteresowaniu odbiorcy, który dzięki bardzo dobrej optymalizacji SEO trafił na Twoją stronę, musisz zadbać o angażujące treści niosące dużą wartość. Content marketing obejmuje wszelkiego rodzaju treści, jak artykuły i poradniki, teksty blogowe, ale też infografiki, video, prezentacje i e-booki.

Jak content marketing wspiera SEO?

Aktualizacje algorytmów Google Panda i Google Pingwin spowodowały, że treści niskiej jakości pomimo obecności w nich słów kluczowych straciły znacznie na swojej skuteczności. Google zaczęło doceniać jakość, naturalność i unikalność. Za cel wyszukiwarki postawiono wyświetlanie wyników, które faktycznie pasują do zapytania użytkownika pod względem treści.

Artykuły, poradniki i teksty blogowe są idealnym środowiskiem do umieszczania słów kluczowych, które analizuje Google. Dzięki temu mamy szansę zarówno dostarczać odbiorcy ciekawe treści, jak również dostosować teksty do konkretnych algorytmów wyszukiwarki. Aby to, co znajduje się na stronie, zostało zauważone, musi zostać pokazane użytkownikowi. Jednocześnie, aby go zainteresowało, musi być angażujące i ciekawe, dlatego powinniśmy jednocześnie realizować założenia content marketingu i SEO.

Treści na stronie można ponadto wykorzystać do zamieszczania linków, zarówno w obrębie naszej strony www, jak również prowadzących do naszej witryny. Linki o naturalnym profilu są mile widziane przez Google. To właśnie one m.in. przyczyniają się do wyższej pozycji w wyszukiwarce.

Dzisiaj wyszukiwarki są bardziej inteligentne niż kilka lat temu. Doskonale rozumieją, że użytkownicy szukają konkretnych i rzetelnych odpowiedzi na zapytania i właśnie na takie teksty stawia Google. Jednocześnie wyszukiwarka to zespół algorytmów, które potrzebują konkretnych śladów, po których odnajdą poszukiwaną przez użytkownika treść. Są nimi słowa kluczowe i linki. Czy już rozumiesz, dlaczego content marketing i SEO tworzą synergiczną całość?

Web usability, czyli jak powstają użyteczne strony internetowe?

Web usability dotyczy funkcjonalności strony internetowej. Musi ona spełnić konkretne standardy, aby była intuicyjna i użyteczna dla odbiorcy. Ma to wpływ na jego ocenę oraz postrzeganie nie tylko samej witryny, ale również firmy, do której należy. Projektując użyteczną stronę www, koncentrujemy się na właściwym profilu odbiorcy. W zależności od generacji użytkowników, czegoś innego oczekuje się od strony.

Web usability - IT HEROES

Czynniki, które wpływają na jakość użytkowania strony

Przede wszystkim użyteczność strony www uwzględnia czas, w jakim użytkownik jest w stanie się jej nauczyć i opanować wszelkie czynności w jej obrębie. Autorytet w branży Jacob Nielsen nazwał ten czynnik nauczalnością. Ponadto jest to związane z ilością popełnianych błędów podczas poruszania się po stronie i z zapamiętaniem jej obsługi. Jacob Nielsen zwrócił też uwagę na poziom satysfakcji odbiorcy, jaką odczuwa on w trakcie pobytu na stronie www.

Wszystkie te czynniki decydują o poziomie użyteczności strony. Im krótszy jest czas nauki strony, mniejsza ilość popełnionych błędów przez użytkownika i wyższy poziom jego satysfakcji, tym witryna jest bardziej użyteczna.

Instrukcja obsługi strony. Jak ułatwić użytkownikowi poruszanie się po witrynie?

Wchodząc po raz pierwszy na stronę internetową, powinniśmy intuicyjnie zacząć się po niej poruszać. Ma to bezpośredni związek z jej strukturą i nawigacją. Na pewno użytkownikowi pomoże w tym przejrzyste i łatwe menu znajdujące się w widocznym miejscu, z dobrze opisanymi podstronami. Stronę powinien on skanować wzrokiem, o czym decyduje jej przejrzysty układ. Pierwszy rzut oka na stronę przy przejrzystym układzie umożliwi łatwe zlokalizowanie interesujących użytkownika elementów. Obecnie najlepiej sprawdzają się proste strony www, z wyróżnionymi najważniejszymi elementami.

Nie bez znaczenia jest stylistyka strony. Poruszanie się po niej zdecydowanie ułatwia prosty i minimalistyczny design. Dobrze sprawdzają się gradienty, stonowana kolorystyka i kontrasty, interaktywne scrollowanie i kolaże. Trzeba również pamiętać o pozostawieniu miejsca na reklamę, która nie będzie zasłaniała treści i tym samym utrudniała jej odczytu.

Czy Twoja strona internetowa jest użyteczna?

Web usabilty podlega badaniom. Pierwsze analizy przeprowadza się już na etapie projektowania, a kolejne przy każdej wprowadzanej zmianie, a także regularnie profilaktycznie ze względu na wciąż pojawiające się nowe trendy. Wyróżnić możemy badania przeprowadzane przez ekspertów, bazujące na audycie benchmarkingowym i ocenie heurystycznej. Możliwe jest również przeprowadzenie badania web usability na użytkowniku z aktywnym udziałem moderatora. Uwzględnia się przy tym ruch myszki na stronie i badanie eyetrackingowe.

Użyteczna strona internetowa jest przyjazna zarówno odbiorcy, jak też wyszukiwarce. Jest to jeden z czynników wpływających jednocześnie na pozycję w rankingach Google i zadowolenie użytkownika. To przekłada się więc na większą konwersję, zainteresowanie odbiorców i ich zaufanie, a w konsekwencji na realizację zamierzonych celów – wzrost sprzedaży czy popularności.

5 sposobów na porzucone koszyki

Klienci odwiedzają Twój sklep, uzupełniają koszyk i nagle…rezygnują z zakupu. Jak wynika z danych Baymarda, średni wskaźnik porzuceń koszyków to aż 69,57%. Przyczyną porzuconych koszyków może być skomplikowany proces zakupowy, konieczność założenia konta w e-sklepie, dodatkowe koszty, brak preferowanej formy wysyłki i płatności. Co możesz zrobić, aby klienci częściej finalizowali zakup, a rzadziej porzucali koszyki?

5 sposobow na porzucone koszyki - IT HEROES

Uproszczony proces zakupowy

Im prościej i szybciej, tym lepiej i z większym zadowoleniem klienta. Nie każdy klient chce zakładać konto w Twoim sklepie, zapisywać się do newslettera czy na listę mailingową. To dodatkowe „cenne” minuty, których użytkownik nie musi poświęcać. Pozwól swoim klientom dokonać zakupu bez rejestracji.

Szybkie ładowanie strony

Internet przyzwyczaił nas do szybkości działania i reakcji. Jeżeli wykonujemy jakieś działanie, oczekujemy natychmiastowej reakcji. Nie jest mile widziane długie ładowanie strony. Jak wynika z badań, każda sekunda oczekiwania kosztuje nas obniżenie konwersji aż o 7%. Twoi klienci nie chcą czekać, być może zakupy robią podczas przerwy lunchowej czy też czekając na koleżankę w kawiarni. Szybkość ładowania strony zależy od hostingu, ale również ilości animacji na stronie.

Responsywna strona internetowa

Już 5,22 mld ludzi na świecie korzysta z telefonów komórkowych i znacząca ilość z nich robi za ich pośrednictwem zakupy w sieci. Strona responsywna jest dopasowana do prawidłowego wyświetlania się na urządzeniach mobilnych. Jeżeli taka nie jest, wiele funkcji i opcji może być niewidocznych. To nie tylko wydłuża czas zakupu, ale niekiedy nawet go uniemożliwia.

Kilka opcji płatności

Preferencje użytkowników są bardzo różne, każdy ma nawet swoją ulubioną formę płatności. Nie ograniczaj się więc do jednej, a nawet dwóch. Wiele osób porzuca koszyk, ponieważ w opcjach nie ma szybkiego przelewu. To właśnie taki preferują polscy e-klienci. Coraz częściej w sieci płacimy Blikiem. Szkoda by było, gdyby przez jego brak z zakupu rezygnowało coraz więcej klientów.

Podejmij działania remarketingowe

Klient czasem musi się zastanowić, przemyśleć i przeanalizować swoją sytuację, aby podjąć ostateczną decyzję zakupową. Nierzadko zapomina o zakupie, który odłożył na później. Z pomocą w takich sytuacjach przychodzi remarketing. Umożliwia on tworzenie kampanii skoncentrowanych na wyświetlaniu reklam dopasowanych do preferencji konkretnego użytkownika. Przy porzuconych koszykach emitowane reklamy mogą dotyczyć produktów z koszyka lub podobnego asortymentu. Przypominaj o sobie swoim klientom.

Przyczyn, z jakich klient rezygnuje z zakupu, może być wiele. Dlatego nie ograniczaj się do działań tylko na jednej płaszczyźnie. Systematycznie sprawdzaj trendy rynkowe i preferencje klientów, dostosowując do nich swój e-sklep i cały proces zakupowy.

Pierwszy kontakt z marką…i co potem? Jak zbudować skuteczny lejek marketingowy?

Najpierw potencjalny klient ma pierwszy kontakt z marką, potem dokonuje zakupu, aby ostatecznie polecać Ciebie swoim znajomym i użytkownikom Internetu. Drogę, jaką taki klient musi pokonać, nazywamy lejkiem marketingowym. Składa się on z kilku poziomów i klienci mogą się zatrzymać na dowolnym z nich. Naszym celem jest jednak doprowadzić ich do końca.

Pierwszy kontakt z marka i co potem - IT HEROES

Od potencjalnych do zadowolonych klientów

Lejek marketingowy w obrazowy sposób prezentuje drogę klienta od pierwszego kontaktu z marką aż do zakupu. Dzięki niemu łatwej jest dopasować konkretne działania marketingowe do grupy klientów z danego poziomu lejka. Zgodnie z nazwą na górze lejek jest szeroki i w tym obszarze potencjalnych klientów jest najwięcej. Zwęża się ku dołowi, aby na samym dole pozostali tylko lojalni klienci.

Jakie etapy lejka marketingowego wyróżniamy?

  • Potencjalni klienci, u których budujemy świadomość ich potrzeb oraz konkretnego problemu, który my możemy rozwiązać.
  • Potencjalni klienci, którzy rozważają opcję skorzystania z naszej oferty. To oni porównują dostępne rozwiązania i szukają na ich temat bardziej szczegółowych informacji.
  • Klienci, którzy dokonują zakupu. Podejmują konkretną decyzję oraz negocjują ofertę.
  • Lojalni i zadowoleni klienci, korzystający częściej z naszej oferty i polecający innym naszą markę.

Dlaczego warto stworzyć lejek marketingowy?

Ułatwia on opracowanie konkretnych typów klientów i zrozumienie ich potrzeb. Dzięki temu z większą skutecznością możemy zaplanować strategię sprzedażową. Działania marketingowe dopasowujemy do poszczególnych etapów lejka, co pozwala z większym powodzeniem zamieniać potencjalnych klientów w klientów, a potem w klientów lojalnych.

Lejek marketingowy jest więc narzędziem porządkującym rodzaje klientów, ich zachowania, preferencje i poziom zaangażowania.

Poziom lejka, a forma przekazu

Na każdym poziomie lejka istnieją inne formy przekazu, którymi użytkownik będzie zainteresowany i które będą naprawdę przynosiły pożądane efekty.

W przypadku potencjalnych klientów koncentrujemy się na wiedzy na temat produktów i usług. Bardzo dobrze sprawdzają się artykuły blogowe, poradniki, posty w mediach społecznościowych i podkasty. Nieco niżej, wśród klientów rozważających zakup, należy skoncentrować się na statystykach i raportach, webinariach i mailingu. Na etapie decyzji zakupowej w centrum zainteresowania klienta jest już cennik, opinie innych klientów, a także case study. Na poziomie lojalnych klientów pojawiają się już forum dla klientów, baza wiedzy i wszelkiego rodzaju informacje o rabatach.

Dobrze opracowany lejek marketingowy i dopasowanie narzędzi do poszczególnych jego etapów pomaga w „przesuwaniu się” klientów ku dołowi. Potencjalnego klienta musimy zainteresować, rozważającego przekonać, zdecydowanego zatrzymać na dłużej, a lojalnego nagradzać i wspierać.